اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

8 بایدو نباید تغذیه‌ای در میگرن

 تحریریه زندگی آنلاین : میگرن یکی از علل سردرد است. بیشتر کسانی که به میگرن دچار هستند، دچار حمله‌های پی‌درپی سردرد برای مدت چندین سال می‌باشند. سردرد میگرن بیشتر به گونه تپش‌دار (ضربان دار) بوده اغلب با تهوع و اختلالات بینایی همراه است. گر چه بیشتر موارد میگرن می‌تواند شدید باشد ولی گاه سردرد میگرن خفیف است. درد میگرن اغلب اوقات به صورت درد ضربان دار یک طرفه است که ابتدا خفیف است و کم کم شدید می‌شود. دردهای میگرنی در همه موارد با بی‌اشتهایی و تهوع و گاهی اوقات با استفراغ همراه هستند. هنوز چرایی ایجاد این سردرد مشخص نشده است. درد میگرن در اثر تورم رگ‌های خونی و اعصاب اطراف مغز که به ساقه مغز مرتبط است ایجاد می‌شود. به نظر می‌آید یک ماده شیمیایی موجود در مغز به نام سروتونین نقش اصلی را در این بیماری داشته باشد. البته برخی پژوهش‌های تازه نشان داده است نقص ژنتیکی می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.


پژوهشگران ژن معیوبی را در بین گروهی از بیماران میگرنی یافتند که می‌تواند علت اصلی دردهای میگرنی باشددر هنگام حملات میگرنی، بیماران به‌وضوح دچار تحمل نکردن نور هستند (Photophobia) و برای استراحت، به محلی تاریک می‌روند. ممکن است تحمل نکردن صدا (فونوفوبی) و گاهی اوقات تحمل نکردن بوها (Osmophobia) نیز وجود داشته باشد. در کودکان، میگرن اغلب با حملات درد شکم، بیماری حرکت (Motion Sickness) و اختلالات خواب همراه است. شروع دیررس میگرن (در سنین بالای 50 سال) نادر است؛ با وجود این، عود میگرنی که بهبود یافته است، غیر معمول نیست.

پزشک بیشتر از روی تاریخچه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی او میگرن را تشخیص می‌دهد و کسانی که دچار میگرن هستند در بیشتر موارد معاینه فیزیکی طبیعی دارند. هیچ آزمایش مخصوصی برای تشخیص میگرن نیست و آزمایش‌هایی همانند CT اسکن و MRI مغز بیشتر طبیعی هستند. تشخیص بیماری، بر اساس خصوصیات سردرد و علائم همراه صورت می‌گیرد. چرا که نتایج معاینه فیزیکی و مطالعات آزمایشگاهی به‌طور معمول طبیعی است. در مورد میگرن انواع متعددی از آن توصیف شده‌اند که شایع‌ترین آنها عبارت‌اند از: میگرن معمولی (میگرن بدون وجود پیش درآمد) و میگرن کلاسیک(میگرن همراه با مرحله پیش درآمد

مراحل میگرن

حمله‌های سردرد میگرن به‌طور معمول صبح‌ها و اغلب آخر هفته شروع می‌شود. هر حمله از چند ساعت تا چند روز به طول می‌انجامد، و تعداد حمله‌ها در هر ماه بین یک تا سه بار تکرار می‌شود. یک سردرد میگرنی به‌طور معمول دارای دو مرحله است:

الف) مرحله پیش درآمد (Aura): در این مرحله، مجراهای خونی مغز منقبض می‌شوند و علائم این مرحله عبارتند از: اختلال در گفتار، مشکلات بینایی، بی‌حسی، سوزش خفیف، کم‌سو شدن چشم، وجود صدا در گوش، ضعف و کرختی در اندام. بیشتر اوقات دیده شده است که به علت سردرد میگرنی، آشفتگی‌هایی در سیستم گردش خون و عروق به وجود می‌آید. دست‌وپا (به‌ویژه انگشتان) در حین حمله‌های درد، سرد و به عکس پیشانی خیلی گرم می‌شود. این مرحله و علائم آن کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. افراد در پایان این مرحله باید کمی صبر کنند

ب) مرحله مغزی یا سفالیک (Cephalic): در این مرحله مجراهای خونی مغز، منبسط می‌شوند و علائم این مرحله عبارتند از: دردهای ضربان‌دار در کنار سر، تهوع و حال به‌هم‌خوردگی، حساسیت زیاد به صدا و نور، کاهش اشتها و احتقان در بینی. مرحله سفالیک حدود ۲ ساعت تا حداکثر ۳ روز طول می‌کشد. بنابراین بهتر است بیمار پیش از شروع حمله میگرنی از داروهای خود استفاده کند و با پرهیزهای لازم، شدت آن را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید : دکتر سردرد در تهران

عوامل کاهش دهنده دردهای میگرنی

1-داشتن وزن نرمال:

اولین نکته تغذیه‌ای در مورد میگرن، داشتن وزن سلامت می‌باشد. درحالی‌که افراد با وزن کمتر از نرمال، 20 درصد افزایش ریسک میگرن دارند، در افراد با اضافه وزن این عدد به 75 درصد می‌رسد. کاهش وزن باعث کاهش فرکانس (توالی)، شدت و طول مدت حملات سردرد می‌شود. در مجموع به غیر از وزن سایر اجزا یک شیوه زندگی متعادل مانند ورزش منظم و خواب با کیفیت و کافی را نیز مدنظر داشته باشید.


2- برنامه غذایی کم‌چرب، میزان زیاد امگا 3 و بر اساس گیاهان:

شواهد نشانگر این است که کاهش چربی کل برنامه غذایی، و نیز چربی امگا 6 و افزایش نسبت امگا 3 به امگا 6، بروز سردرد را در افراد کاهش داده است. امگا 6 بیشتر در چربی‌های حیوانی وجود دارد و این چربی‌ها چون برای تولید واسطه‌های التهابی ایجادکننده درد نظیر پروستاگلاندین E2 و لکوترین B4 لازم هستند، بنابراین باعث شیوع بیشتر سردرد می‌شوند. هرچند که این واسطه‌ها توسط مسکن‌ها سرکوب می‌شوند و درد تسکین می‌یابد، ولی با تغییرات غذایی، درد، پیشگیری می‌شود و نیاز به مسکن و تحمل عوارض آن، کمتر می‌شود.


3- برنامه غذایی حذفی:

مواد غذایی که شروع کننده روند میگرن هستند نظیر الکل، محصولات لبنی به‌ویژه پنیر، شکلات، مرکبات، نوشیدنی‌های کافئین دار، قهوه (کافئین را به آرامی حذف کنید)، سرکه سیب، ماهی‌دودی، جگر و آبجو و نیز مواد غذایی حاوی آسپارتام، در این نوع برنامه، حذف می‌شوند. حذف افزودنی‌های خاص مانند، نیتریت و مونو سدیم گلوتامات (MSG) که در گوشت‌های فرآوری شده وجود دارند نیز بسیار کمک کننده هستند.

مواد غذایی که هیچ نوع تداخلی با سردرد ندارند شامل برنج قهوه‌ای (یا برنج سفید همراه با سبوس)، میوه‌های تازه، خشک یا پخته شده نظیر گیلاس، گلابی، آلو، ذغال اخته، سبزیجات سبز، زرد و نارنجی تازه یا پخته شده نظیر کنگر فرنگی، مارچوبه، بروکلی، کاهو، اسفناج، لوبیا سبز، کدو حلوایی، سیب‌زمینی و چغندر، آب و چاشنی‌های طعم دهنده (مقدار کمی نمک و وانیل) را می‌توانید در برنامه داشته باشید. محصولات لبنی، مغزیجات و دانه‌ها را به‌صورت آزمون‌وخطا برای خود امتحان کنید و انواعی که درد را ایجاد یا تشدید می‌کنند را حذف و بقیه را به خاطر خواصی که دارند وارد برنامه غذایی بنمایید. وقتی‌که سردرد کامل از بین رفت، می‌توانید به‌تدریج یک سری از مواد غذایی را با مقدار کم وارد برنامه غذایی کنید و اگر سردرد تشدید نشد، مقدار آن را افزایش دهید و در برنامه روزانه نگاه دارید.


4-مکمل‌های ویتامینی:

کو آنزیم Q10، منیزیم و رویبوفلاوین (ویتامین B2) در تحقیقات کارایی لازم برای پیشگیری از میگرن را نشان داده‌اند. 150 میلی‌گرم Q10 همراه با 400 میلی‌گرم B2 و 600 میلی‌گرم منیزیم همراه با یک مولتی‌ویتامین مینرال که حاوی 200 میلی‌گرم ویتامین سی و 134 میلی‌گرم ویتامین E باشد، برای 3 ماه تجویز می‌گردد و تعداد و شدت سردرد به‌شدت کاهش می‌یابد.


5-آب:

سلول‌های عصبی برای فعالیت نیاز به آب دارند و کمبود آب منجر به درد می‌شود. بعلاوه کم‌آبی منجر به آن می‌شود که مغز از جمجمه فاصله بگیرد و در نتیجه درد تشدید می‌شود.


6- زنجبیل:

در تحقیقاتی که انجام شده است مشخص گردیده است که زنجبیل وقتی به‌صورت قرص مکمل استفاده شود، برای حمله میگرن بسیار مؤثر است. در این تحقیق که عده‌ای زنجبیل با مسکن وعده‌ای مسکن تنها استفاده کردند شرکت داده شدند. در گروهی که همراه مسکن زنجبیل استفاده کرده بودند، درد کمتر و عملکرد بهتری نسبت به گروهی که فقط مسکن استفاده کرده بودند، ایجاد شد.


7- زردچوبه:

در مطالعه‌ای که زردچوبه (که البته جزء فعالش یعنی کورکومین) همراه با کوآنزیم Q10 برای بیماری میگرن استفاده شد، تعداد روزهای سردرد، شدت و مدت آن به شدت کاهش یافت.


8- پروبیوتیک ها:

مطالعات جدیدی در حال انجام است و نشانگر آن است که فلورمیکروبی روده نیز می‌تواند در بروز سردرد مؤثر باشد. بنابراین مصرف فیبروپروبیوتیک ها که سودمند هستند و عوارض خاصی هم ندارند تا مشخص شدن نتایج مطالعات توصیه می‌شود.

۵۹ خدمت توانبخشی تحت پوشش بیمه سلامت

 

 

 

 به گزارش پایگاه خبری بیمه سلامت و به نقل از ایسنا دکتر مهدی رضایی در خصوص پوشش بیمه‌ای خدمات کاردرمانی، توانبخشی و بازتوانی، گفت: بر اساس ماده ۶ قانون حمایت از معلولان مصوب سال ۱۳۹۶، وزارت بهداشت موظف شد پوشش بیمه افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی را تامین کند و طبق این قانون علاوه بر خدمات درمانی باید خدمات توانبخشی، جسمی و روانی این افراد نیز تامین شود که این وظیفه به سازمان بیمه سلامت محول شد.

او تاکید کرد: در راستای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان در آبان ماه سال ۱۳۹۹ تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی کشور با موضوع بهره‌مندی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که دارای پوشش بیمه‌ای معتبر از بیمه سلامت هستند، منعقد شد.
وی افزود: بر این اساس علاوه بر خدمات قبلی که تحت پوشش بودند، ۹ کد خدمتی غیر بیمه‌ای دیگر هم در حوزه‌های کار درمانی، گفتار درمانی و شنوایی شناسی هم به پوشش‌های بیمه‌ای ما اضافه شد و مقرر شد این خدمات هم به شکل ۷۰ درصد سهم بیمه و ۳۰ درصد سهم بیمار پوشش داده شود.
افزایش تعداد خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه
او تاکید کرد: در سال جاری از آخر شهریور ماه با تمدید تفاهم‌نامه مشترک میان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی، تعداد خدمات توانبخشی که قبلا تحت پوشش بیمه‌ای نبوده‌اند به ۵۹ کد خدمتی در حوزه‌های کار درمانی، گفتار درمانی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، فیزیوتراپی و ارتوپدی فنی افزایش یافت و این خدمات جدید نیز با پوشش بیمه‌ای ۷۰ درصدی سازمان بیمه سلامت متناسب با نوع مالکیت مرکز ارائه دهنده خدمت ارائه می‌شود.
به گفته رضایی، علاوه بر پوشش خدمات در بخش دولتی، پرداخت در بخش عمومی غیر دولتی و خصوصی نیز در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است.
پوشش بیمه خدمات توانبخشی مبتلایان به اوتیسم تا ۱۲ سالگی
وی افزود: در خصوص افراد طیف اوتیسم نیز بسته خدمتی خدمات توانبخشی شامل شش کد خدمتی در حوزه‌های کاردرمانی، گفتار درمانی و اختلالات روانشناختی تا سن ۱۲ سالگی تحت پوشش بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت است. خدمات اوتیسم شامل اقدامات تشخیصی، درمانی، دارویی، توانبخشی و بستری است. مهم‌ترین بخش حوزه توانبخشی، کاردرمانی و مشاوره‌های روانشناسی است که خوشبختانه از امسال تعرفه بخش خصوصی این امر هم تا ۷۰ درصد پوشش بیمه‌ای محقق شده است.
او با اشاره به اینکه سن ارائه خدمات بیمه‌ای به مبتلایان اوتیسم پیش‌تر شش سال بود، بیان کرد: سن ارائه خدمات به این افراد به ۱۲ سال افزایش یافت تا همه‌ کودکان زیر ۱۲ سال بتوانند از خدمات بهره برند؛ هرچند دوره طلایی خدمت رسانی شش سال اول است، اما باز هم پوشش خود را گسترش دادیم. بنابراین با اطلاعاتی که از معاونت درمان وزارت بهداشت و انجمن اوتیسم می‌گیریم، مبتلایان اوتیسم در سامانه‌های ما نشان‌دار شده و به دنبال این امر می‌توانند در مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت با تعرفه‌های مصوب اعلام شده در بخش خصوصی خدمات دریافت کنند.

بیشتر بخوانید :کاربرد فیزیوتراپی


۸۰۰هزار بیمه شده ستاره‌دار مشمول خدمات توانبخشی
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در خاتمه، بیان کرد: در حال حاضر ۸۰۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان مشمول که قبلا از سوی سازمان بهزیستی به این سازمان معرفی و در سامانه‌های سازمان نشان‌دار شده‌اند، در هنگام دریافت این خدمات در مراکز طرف قرار داد از مزایای پوشش بیمه‌ای آن برخوردار خواهند بود.

منبع : سازمان بیمه سلامت ایران

برای سردردهای میگرنی چه بخوریم چه نخوریم؟

 

 

  

به گزارش راهبرد معاصر؛ از هر ۱۰ فرد بزرگسال، حداقل یک نفر دچار میگرن است. سردردهای میگرنی طولانی مدت‌تر از سردردهای دیگر هستند ضمن این که اثرات فیزیکی بیشتری هم دارند اما تحقیقات نشان می‌دهد که ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می‌تواند تجربه سردردهای میگرنی و فرکانس این دردها را کاهش دهد.

 دکتر میگرن در تهران

میگرن یک سردرد شدید است که معمولا در یک طرف سر شروع می‌شود و همراه با حالت تهوع و حساسیت به نور خود را نشان می‌دهد. این علائم به خاطر تغییرات موقت در هدایت عصبی داخل مغز است و باعث می‌شود التهاب در سلول‌های عصبی ایجاد درد کند. دردهای میگرنی اغلب چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد.


اگر یکی از دو والدین شما به میگرن مبتلا باشند، شما نیز تا ۹۰ درصد احتمال دارد این درد را تجربه کنید. زنان ۳ برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند که دلیل آن نوسانات هورمونی است. مصرف غذاهای حاوی سدیم بالا و همچنین غذاهای با مواد افزودنی از قبیل مونو سدیم گلوتامات و یا شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام می‌تواند منجر به ظهور میگرن شود. عوامل خطر دیگر عبارتنداز: فشار روحی و استرس، مصرف الکل، تغییرات آب و هوا، تغییر در عادات خواب، داروهای خاص.


پیشنهادهای تغذیه‌ای برای میگرن
توجه به رژیم غذایی یکی از بهترین روش‌ها برای دفاع از حملات میگرن است. غذاهای طبیعی و فاقد نگه دارنده و طعم دهنده شروع خوبی برای پیشگیری است. خوراکی‌های نارنجی رنگ مانند کدو و هویج و سبزیجات تیره رنگ مانند اسفناج بعلاوه سیب زمینی شیرین، برنج قهوه‌ای، میوه‌های خشک یا پخته شده، گیلاس، زغال اخته و شیرین کننده‌های طبیعی مانند شربت افرا و عصاره وانیل منابع خوب تغذیه‌ای هستند.


پرهیزهای غذایی
پرهیز از برخی مواد غذایی تحریک کننده، می‌تواند از حملات میگرن پیشگیری کند و یا فرکانس میگرن را کاهش دهد. مکمل‌های غذایی یا غذاهای فرآوری شده به طور گسترده‌ای آغازگر حملات میگرن هستند. تخم‌مرغ، گوجه فرنگی، پیاز، محصولات لبنی، گندم، میوه‌های خانواده مرکبات، نیتریت موجود در غذاها، الکل، کافئین، آسپارتام، شکلات، پنیر و آجیل از مواد غذایی محرک دیگر هستند.


این رژیم همراه با کربوهیدرات کم و پروتئین زیاد برای از بین بردن دردهای ناشی از برخی اختلالات عصبی مفید است و می‌تواند یک راه تسکین برای دردهای میگرنی باشد.


اما اگر شما به دنبال تسکین فوری دردهای میگرنی هستید، استفاده از داروهای ضد درد و استراحت در اتاق کم نور توصیه می‌شود. شما همچنین می‌توانید برای از بین بردن حالت تهوع و سرگیجه آب زیاد بنوشید. اگر درد همچنان ادامه دارد باید با پزشک‌تان در مورد تجویز داروهای کمک کننده به کاهش درد مشورت کنید

منبع : راهبرد معاصر

5 راه برای تنظیم روال خواب کودکان نوپا

 

 

 برای یک کودک نوپا، هر روز یک تجربه حسی جدید و فوق‌العاده به ارمغان می‌آورد و هر زمان احساس جدیدی مانند ناامیدی و ترس از دست دادن ،میل به لیسیدن چیزی عالی را به همراه دارد. پدر و مادر بودن یک کودک نوپا خسته و کسی که از خوابیدن امتناع میکند به خودی خود خسته کننده است ولی می تواند آن روزهای اولیه محرومیت از خواب با یک نوزاد تازه متولد شده را عجیب و دوست داشتنی جلوه دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنت، اگر کودک نوپای شما نمی‌خواهد هنگام غروب خورشید دست از لمس کردن، چشیدن و نگاه کردن به چیزها بردارد، ایجاد یک روال خواب که تمام حواس پنج‌گانه را درگیر می‌کند می‌تواند به ایجاد حس خواب‌آلود کمک کند.

1. چراغ ها را کم کنید
روال قبل از خواب را با کم کردن نور و تغییر آنچه کودکتان می بیند شروع کنید. مطالعه‌ای روی بچه‌ها در نیوزلند نشان داد که هر چه بچه‌ها در نود دقیقه قبل از خواب بیشتر از صفحه نمایش استفاده کنند، دیرتر به خواب می‌روند، در حالی که بچه‌هایی که در فعالیت‌های دیگری شرکت می‌کنند سریع‌تر به خواب می‌روند. سارا اوکول اسمیت، نویسنده کتاب خواب آرام ، می گوید که صفحه نمایش تنها نوع نور غیرطبیعی نیست که بچه های کوچک را بیدار نگه می دارد. او توصیه می‌کند چراغ‌های اتاق نشیمن را کم نور کنید و در مراسم قبل از خواب از چراغ‌های قرمز در حمام و اتاق خواب استفاده کنید.

بیشتر بخوایند : اختلال خواب در کودکان

2. صدای سکوت را ایجاد کنید
آنچه کودک نوپا قبل از خواب می شنود به اندازه آنچه می بیند مهم است. در طول روتین قبل از خواب با لحن آرام و آهسته صحبت کنید و تا حد امکان صداهای اتاق های دیگر را محدود کنید. افزودن مقداری صدای پس زمینه به اتاق خواب کودک نوپا می تواند مفید باشد – به خصوص اگر فقط آنها را از اتاق خود بیرون می آورید و آنها به شنیدن نفس (یا خروپف) شما در طول شب عادت دارند. محققان بیمارستان کودکان بیمار تورنتو از والدین می‌خواهند که به سطح دسی‌بل دستگاه‌های صوتی توجه داشته باشند و پیشنهاد می‌کنند که در تمام شب به جای نویز سفید ، موسیقی را با صدای کم پخش کنند.

3. اجازه دهید طعم راحتی را بچشند
در حالت ایده‌آل، ما می‌خواهیم کودکان نوپا بتوانند بدون شیشه یا سینه در دهان به خواب بروند. اگر با آن مشکل دارید، سرو کردن مقداری شیرینی زودتر در برنامه روتین قبل از خواب، یکی از راه‌های درگیر کردن حس چشایی کودکتان بدون خطر پوسیدگی دندان در شب است . سعی کنید شیر یا جایگزین های بدون لبنیات را در اوایل عصر ارائه دهید و آن را در یک فنجان سرو کنید.

به این ترتیب آنها از شیشه شیر قبل از خواب برای به خواب رفتن استفاده نمی کنند و شما زمان زیادی برای مسواک زدن آن دندان های کوچک خواهید داشت.

4. بوی خوبی برای نوزادتان ایجاد کنید
بزرگسالان تنها کسانی نیستند که از کمی رایحه درمانی سود می برند. فعال کردن حس بویایی کودک در طول برنامه خواب او راه دیگری برای ارسال سیگنال های آرامش بخش به مغز کوچک اوست. اگر هر شب از همان رایحه استفاده کنید، کودک نوپا آن رایحه را با خنک شدن و آرامش مرتبط می کند.

حمام حباب‌دار معطر برای برخی از بچه‌ها عالی است، اما اگر کودک نوپای شما در وان هیجان زده میشود ، حمام را برای صبح حفظ کنید و فقط در وقت پیژامه به او ماساژ معطر بدهید. بسیاری از والدین میگویند که بوی روغن اسطوخودوس به بچه‌ها کمک می‌کند، اما همانطور که مرکز سموم تنسی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت اشاره می‌کند، این روغن و سایر روغن‌های ضروری می‌توانند برای بچه‌ها خطرناک باشند. خوشبختانه، چندین برند بزرگ لوسیون کودک این عطر را به شکل ایمن تری تولید کرده اند.

5. چیزی نرم به آنها بدهید تا لمس شوند
با ارائه اشیایی که حس لامسه او را درگیر می کند، به کودک نوپا لامسه خود در رختخواب راضی نگه دارید. یک پتو یا عروسک نرم چیزی را به کودک می‌دهد که آن را نگه دارد، و همانطور که سایت خواب کودک اشاره می‌کند، این اشیاء می‌توانند به بچه‌ها کمک کنند تا از انجام رفتارهای بالقوه خطرناک خودآرام‌بخشی مانند کشیدن یا چرخاندن خود اجتناب کنند. اگر یک کودک کمی بیش از حد عروسک دوست داشتنی خود را دوست دارد، والدین می توانند برای جلوگیری از وابستگی ، دسترسی را در زمان خواب محدود کنند.

منبع : سلامت نیوز

نقش فیزیوتراپی درسلامت معلولان

 

 

 روز‭ ‬جهانی‭ ‬معلولین‭ ‬به‭ ‬تاریخ‭ ‬سوم‭ ‬دسامبر‭ ‬که‭ ‬مجمع‭ ‬عمومی‭ ‬سازمان‭ ‬ملل‭ ‬متحد‭ ‬این‭ ‬روز‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬حفظ‭ ‬کرامت‭ ‬و‭ ‬استقلال‭ ‬معلولین‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬افزایش‭ ‬آگاهی‭ ‬جامعه‭ ‬به‭ ‬جهت‭ ‬رشد‭ ‬اجتماعی،‭ ‬فرهنگی،‭ ‬سیاسی‭ ‬معلولین‭ ‬نام‌گذاری‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬فیزیوتراپی‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مهمترین‭ ‬و‭ ‬اصلی‌ترین‭ ‬گروه‌های‭ ‬درمانی‭ ‬در‭ ‬جهت‭ ‬درمان‭ ‬و‭ ‬استقلال‭ ‬افراد‭ ‬معلول‭ ‬می‌باشد‭.‬

‭ ‬همه‭ ‬ما‭ ‬تجربه‭ ‬بیماری‭ ‬را‭ ‬داشته‌ایم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مواقع‭ ‬سردرد،‭ ‬دیابت،‭ ‬سرطان‭ ‬و‭ ‬بیماری‌های‭ ‬دیگر،‭ ‬قسمتی‭ ‬از‭ ‬توانایی‌های‭ ‬فرد‭ ‬برای‭ ‬انجام‭ ‬کارهای‭ ‬روزانه‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬می‌دهد‭. ‬اختلالات‭ ‬جسمی،‭ ‬ذهنی‭ ‬و‭ ‬حسی‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬توانایی‭ ‬کمتر‭ ‬فرد‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬فرد‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬مانند‭ ‬دیگر‭ ‬افراد‭ ‬کارهای‭ ‬روزانه‭ ‬را‭ ‬انجام‭ ‬دهد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مواقع‭ ‬فرد‭ ‬دچار‭ ‬معلولیت‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬درواقع‭ ‬کم‭ ‬توانی‭ ‬مستمر‭ ‬ناشی‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬اختلال‭ ‬در‭ ‬بدن‭ ‬را‭ ‬معلولیت‭ ‬می‌گویند‭. ‬فرد‭ ‬معلول‭ ‬عملکرد‭ ‬طبیعی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬اختلالات‭ ‬جسمی،‭ ‬ذهنی‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬روانی‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬افراد‭ ‬دیگر‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬معلولیت‌ها‭ ‬معمولا‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬تعریف‭ ‬سازمان‭ ‬ملل‭ ‬به‭ ‬معلولیت‌های‭ ‬جسمی‭ ‬و‭ ‬حرکتی،‭ ‬ذهنی،‭ ‬اعصاب‭ ‬و‭ ‬روان،‭ ‬اختلالات‭ ‬شنوایی،‭ ‬بینایی‭ ‬وگفتاری‭ ‬تقسیم‭ ‬می‌شوند‭. ‬فیزیوتراپی‭ ‬نقش‭ ‬بسیار‭ ‬مهمی‭ ‬در‭ ‬کمک‭ ‬به‭ ‬معلولان‭ ‬در‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬آوردن‭ ‬توانایی‌های‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬جلوگیری‭ ‬از‭ ‬ایجاد‭ ‬عوارض‭ ‬و‭ ‬ایجاد‭ ‬استقلالشان‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬که‭ ‬مهمترین‭ ‬هدفش‭ ‬می‌باشد،‭ ‬دارد‭. ‬امروزه‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬اختلالات‭ ‬روانی‭ ‬و‭ ‬عصبی،‭ ‬عضلانی‭ ‬و‭ ‬اسکلتی‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬تجهیزات‭ ‬مکانیکی‭ ‬و‭ ‬جریان‌های‭ ‬الکتریکی،‭ ‬مانورهای‭ ‬دستی،‭ ‬تمرینات‭ ‬ورزشی‭ ‬و‭ ‬عوامل‭ ‬فیزیکی‭ ‬قابل‭ ‬درمان‭ ‬است‭. ‬فیزیوتراپی‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬پزشکی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬هدف‭ ‬آن‭ ‬پیشگیری‭ ‬از‭ ‬بیماری‭ ‬ها،‭ ‬درمان،‭ ‬توانبخشی‭ ‬و‭ ‬بالا‭ ‬بردن‭ ‬سطح‭ ‬سلامت‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬ارتقاء‭ ‬عملکرد‭ ‬جسمانی‭ ‬بدن‭ ‬بیمار‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬سیستم‌های‭ ‬مختلف‭ ‬بدن‭ ‬مستقیم‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬غیرمستقیم‭ ‬بهبود‭ ‬می‌بخشد‭. ‬فیزیوتراپیست‭ ‬ابتدا‭ ‬با‭ ‬ارزیابی‌های‭ ‬مخصوص‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬اولین‭ ‬برخورد‭ ‬و‭ ‬جلسه‭ ‬درمان،‭ ‬هدف‭ ‬درمانی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬تعیین‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬روش‌های‭ ‬مختلف‭ ‬درمانی‭ ‬و‭ ‬دستگاه‌های‭ ‬مختلف‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬تمرینات‭ ‬مختلف‭ ‬جهت‭ ‬تقویت‭ ‬عضلات‭ ‬ضعیف‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬کشش‭ ‬عضلات‭ ‬کوتاه‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬افزایش‭ ‬دامنه‭ ‬حرکات‭ ‬مفاصلی‭ ‬که‭ ‬دچار‭ ‬کاهش‭ ‬دامنه‭ ‬حرکتی‭ ‬شده‌اند‭ ‬و‭ ‬ایجاد‭ ‬تعادل‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬رفته‭ ‬و‭ ‬افزایش‭ ‬حس‭ ‬عمقی‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬آموزش‭ ‬تمریناتی‭ ‬به‭ ‬بیمار‭ ‬و‭ ‬خانواده‌اش‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬خانه‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬زندگی‭ ‬روزمره‭ ‬انجام‭ ‬دهد‭ ‬و‭ ‬تغییر‭ ‬نحوه‭ ‬زندگی‭ ‬و‭ ‬عادت‌های‭ ‬فرد‭ ‬به‭ ‬شیوه‌ای‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬فرد‭ ‬ایجاد‭ ‬خطر‭ ‬نکند‭ ‬و‭ ‬نحوه‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬وسایل‭ ‬کمکی‭ ‬مثل‭ ‬ویلچر‭ ‬با‭ ‬عصا‭ ‬یا‭ ‬سایر‭ ‬وسایل‭ ‬کمکی‭ ‬که‭ ‬فرد‭ ‬معلول‭ ‬باید‭ ‬استفاده‭ ‬کند،‭ ‬کمک‭ ‬به‭ ‬ایجاد‭ ‬استقلال‭ ‬فرد‭ ‬معلول‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬و‭ ‬افزایش‭ ‬ارتباطاتش‭ ‬با‭ ‬دیگران‭ ‬و‭ ‬کاهش‭ ‬ناتوانی‌ها‭ ‬و‭ ‬افزایش‭ ‬کیفیت‭ ‬زندگی‌اش‭ ‬می‌کند‭. ‬تغییرات‭ ‬فیوزیولوژیک‭ ‬بدن‭ ‬مانند‭ ‬کاهش‭ ‬قدرت‭ ‬عضلات،‭ ‬افزایش‭ ‬چربی‭ ‬ذخیره‭ ‬بدن،‭ ‬افزایش‭ ‬ضعف‭ ‬عضلانی‭ ‬و‭ ‬کاهش‭ ‬سلامت‭ ‬قلبی‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬مواردی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬می‌آید‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬موارد‭ ‬را‭ ‬می‌توان‭ ‬با‭ ‬ورزش‌های‭ ‬منظم‭ ‬و‭ ‬فیزیوتراپی‭ ‬بهبود‭ ‬بخشید‭. ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬فرد‭ ‬نتواند‭ ‬با‭ ‬محیط‭ ‬اطرافش‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬انطباق‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬شرایط‭ ‬خاصی‭ ‬قرار‭ ‬بگیرد،‭ ‬معلولیت‭ ‬نمودار‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬شرایط‭ ‬محیط‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬به‭ ‬حداقل‭ ‬رساندن‭ ‬و‭ ‬بالا‭ ‬بردن‭ ‬استقلال‭ ‬فرد‭ ‬معلول‭ ‬هموار‭ ‬کرد‭. ‬مراقبت‌های‭ ‬مادر‭ ‬و‭ ‬کودک‭ ‬عامل‭ ‬مهمی‭ ‬در‭ ‬ایجاد‭ ‬معلولیت‌ها‭ ‬شناخته‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬حدود‭ ‬60‭ ‬درصد‭ ‬معلولیت‌های‭ ‬مغزی‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬کمبود‭ ‬اکسیژن‭ ‬حین‭ ‬زایمان‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬می‌آید‭. ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬مسائل‭ ‬ژنتیکی‭ ‬می‌توان‭ ‬مهم‌ترین‭ ‬علت‭ ‬معلولیت‭ ‬را‭ ‬سبک‭ ‬زندگی‭ ‬ناسالم‭ ‬و‭ ‬سوانح‭ ‬عنوان‭ ‬کرد‭ ‬تعداد‭ ‬زیادی‭ ‬در‭ ‬اثر‭ ‬سانحه‭ ‬دچار‭ ‬معلولیت‭ ‬می‌شوند‭. ‬همچنین‭ ‬بیماران‭ ‬دیابتی‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬عوارض‭ ‬اسکلتی،‭ ‬عضلانی‭ ‬و‭ ‬حسی‭ ‬که‭ ‬ایجاد‭ ‬می‌کنند‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬معلولیت‭ ‬می‌شوند‭. ‬از‭ ‬مهم‌ترین‭ ‬علت‭ ‬معلولیت‭ ‬در‭ ‬بزرگسالان‭ ‬سکته‭ ‬مغزی‭ ‬و‭ ‬ضایعات‭ ‬نخاعی‭ ‬هستند‭. ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬تعدادی‭ ‬از‭ ‬سلول‌های‭ ‬مغزی‭ ‬دچار‭ ‬آسیب‭ ‬می‌شود‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬نرسیدن‭ ‬خون‭ ‬به‭ ‬سلول‌ها‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬خونریزی‭ ‬داخلی‭ ‬سکته‭ ‬مغزی‭ ‬رخ‭ ‬می‌دهد‭ ‬و‭ ‬همانطور‭ ‬که‭ ‬اشاره‭ ‬شد‭ ‬سبک‭ ‬زندگی‭ ‬ناسالم‭ ‬و‭ ‬روی‌آوری‭ ‬به‭ ‬خوردن‭ ‬غذاهای‭ ‬فست‭ ‬فود‭ ‬باعث‭ ‬بالا‭ ‬رفتن‭ ‬چربی‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬بروز‭ ‬سکته‭ ‬مغزی‭ ‬و‭ ‬قلبی‭ ‬می‌شود‭. ‬در‭ ‬دنیا‭ ‬سومین‭ ‬عامل‭ ‬مرگ‭ ‬و‭ ‬میر‭ ‬در‭ ‬بزرگسالان‭ ‬سکته‭ ‬مغزی‭ ‬و‭ ‬قلبی‭ ‬است‭. ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مهمترین‭ ‬راه‌های‭ ‬درمان‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬حوزه‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬فیزیوتراپی‭ ‬دائم‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬شیوه‭ ‬بخش‭ ‬زیادی‭ ‬از‭ ‬توانایی‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬رفته‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬آسیب‭ ‬دیده‭ ‬باز‭ ‬می‌گردانیم‭. ‬در‭ ‬طی‭ ‬چند‭ ‬دهه‭ ‬گذشته،‭ ‬تمرکز‭ ‬توانبخشی‭ ‬و‭ ‬فیزیوتراپی‭ ‬آسیب‭ ‬نخاعی‭ ‬از‭ ‬مسائل‭ ‬مدیریت‭ ‬پزشکی‭ ‬به‭ ‬مواردی‭ ‬تغییر‭ ‬پیدا‭ ‬کرده‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬روی‭ ‬زندگی‭ ‬روزمره‭ ‬و‭ ‬مشارکت‭ ‬مصدومین‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬تاثیرگذار‭ ‬هستند‭. ‬در‭ ‬کانون‭ ‬این‭ ‬موضوع،‭ ‬هدف‭ ‬از‭ ‬فیزیوتراپی‭ ‬

به‭ ‬شرح‭ ‬زیر‭ ‬است‭:‬


بیشتر بخوانید : کلینیک فیزیوتراپی

به‭ ‬حداکثر‭ ‬رساندن‭ ‬بازیابی‭ ‬عملکرد‭ ‬حسی‭ ‬و‭ ‬حرکتی‭ ‬بیمار،‭ ‬جلوگیری‭ ‬از‭ ‬بروز‭ ‬عوارض‭ ‬ثانویه‭ ‬و‭ ‬مشکلات‭ ‬سلامتی،‭ ‬کمک‭ ‬به‭ ‬بازگشت‭ ‬به‭ ‬جامعه‭. ‬یک‭ ‬فیزیوتراپیست‭ ‬خوب،‭ ‬درمان‌های‭ ‬توانبخشی‭ ‬را‭ ‬براساس‭ ‬اهداف‭ ‬و‭ ‬میزان‭ ‬و‭ ‬شدت‭ ‬آسیب‭ ‬مصدوم‭ (‬مانند‭ ‬آسیب‭ ‬نخاعی‭ ‬کامل‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬ناکامل،‭ ‬یا‭ ‬آسیب‭ ‬نخاعی‭ ‬گردنی‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬کمری‭)‬‭ ‬برنامه‭ ‬ریزی‭ ‬می‌کند‭. ‬فیزیوتراپیست‌ها‭ ‬وقت‭ ‬می‌گذارند‭ ‬تا‭ ‬بیمار‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬بشناسند،‭ ‬با‭ ‬او‭ ‬با‭ ‬احترام‭ ‬رفتار‭ ‬کرده،‭ ‬در‭ ‬او‭ ‬انگیزه‭ ‬ایجاد‭ ‬نموده‭ ‬و‭ ‬کمک‭ ‬کنند‭ ‬تا‭ ‬تصمیم‭ ‬گیریهای‭ ‬بهتری‭ ‬برای‭ ‬بهبودی‭ ‬خود‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬با‭ ‬افزایش‭ ‬تحقیقات‭ ‬پزشکی‭ ‬و‭ ‬آگاهی‭ ‬از‭ ‬نیازهای‭ ‬ویژه‭ ‬بیماران‭ ‬آسیب‭ ‬نخاعی،‭ ‬اهمیت‭ ‬فعالیت‭ ‬بدنی‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬آسیب‭ ‬نخاعی‭ ‬افزایش‭ ‬یافته‭ ‬است‭. ‬گزارشات‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬آمده‭ ‬از‭ ‬دستورالعمل‌های‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬جسمانی‭ ‬سال‭ ‬2018‭ ‬و‭ ‬کمیته‭ ‬سلامت‭ ‬و‭ ‬خدمات‭ ‬انسانی‭ ‬سازمان‭ ‬ملل‭ ‬متحد‭ ‬تایید‭ ‬کرده‭ ‬که‭ ‬اجرای‭ ‬ورزش‌های‭ ‬هوازی‭ ‬با‭ ‬شدت‭ ‬متوسط‭ ‬حداقل‭ ‬150‭ ‬دقیقه‭ ‬در‭ ‬هفته‭ ‬و‭ ‬انجام‭ ‬ورزش‌های‭ ‬تقویت‭ ‬عضلانی‭ ‬بصورت‭ ‬2‭ ‬روز‭ ‬در‭ ‬هفته‭ ‬فواید‭ ‬قابل‭ ‬توجهی‭ ‬برای‭ ‬سلامتی‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬دارد‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬گزارش‭ ‬آمده‭ ‬است‭: ‬شواهد‭ ‬حاکی‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬انجام‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬بدنی‭ ‬باعث‭ ‬بهبود‭ ‬عملکرد‭ ‬راه‭ ‬رفتن،‭ ‬قدرت‭ ‬عضلانی‭ ‬و‭ ‬عملکرد‭ ‬اندامهای‭ ‬فوقانی‭ ‬در‭ ‬افراد‭ ‬دچار‭ ‬آسیب‭ ‬نخاعی‭ ‬می‌شود‭ ‬مهم‌ترین‭ ‬رکنی‭ ‬که‭ ‬یک‭ ‬معلول‭ ‬بدان‭ ‬نیاز‭ ‬دارد‭ ‬استقلال‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬مردم‭ ‬و‭ ‬مسئولان‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمینه‭ ‬باید‭ ‬اقدامات‭ ‬مربوطه‭ ‬و‭ ‬لازم‭ ‬را‭ ‬انجام‭ ‬دهند‭ ‬و‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬فرهنگ‌عدم‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬مکان‌های‭ ‬ویژه‭ ‬معلولین‭ ‬را‭ ‬رعایت‭ ‬کنیم‭. ‬در‭ ‬نظام‌های‭ ‬سلامت‭ ‬دنیا‭ ‬در‭ ‬سه‭ ‬حیطه‭ ‬اصلی‭ ‬پیشگیری‭ ‬و‭ ‬بهداشت‭ ‬و‭ ‬درمان‭ ‬سلامت‭ ‬افراد‭ ‬تضمین‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬فیزیوتراپی‭ ‬در‭ ‬هر‭ ‬سه‭ ‬حوزه‭ ‬نقش‭ ‬مهمی‭ ‬دارد‭.‬


دکتر‭ ‬ویدا‭ ‬مرزبان‭ ‬


فیزیوتراپیست

منبع : آفتاب آنلاین