اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

تفاوت افسردگی با غمگینی چیست؟

تفاوت افسردگی با غمگینی چیست؟

یک روان‌شناس با اشاره به اینکه افسردگی دلایل و انواع مختلفی دارد گفت: برخی افسردگی‌ها بدون دارو و برخی با دارو بهبود می‌یابند اما نباید افسردگی را با غمگینی اشتباه گرفت.

سیما فردوسی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه افسردگی جزو اختلالات عاطفی است گفت: افسردگی انواع مختلف دارد . از علامت های بارز افسردگی این است که اتفاقاتی که قبلا فرد از آنها لذت می برده الان او را شاد نمی کند. همچنین فرد افسرده یا بسیار زود تحریک و عصبانی می شود و یا خُلق پایینی دارد و حوصله حرف زدن و تحرک و انجام هیچ کاری را ندارد.

مقالات دیگر: دندانپزشکی در منزل

وی افزود: افسردگی علامت های دیگری هم دارد . در برخی بیماران افسرده ، خواب و اشتها مشکل پیدا می‌کند. افسردگی می‌تواند موجب اختلال در روابط فرد با دیگران شود. افراد افسرده بیش از انسان های معمولی به مرگ فکر می‌کنند و بعضا دچار کابوس هستند. افسردگی می‌تواند مشکلات جسمانی مثل کمردرد و معده درد را همراه داشته باشد و در خانم ها می‌تواند موجب اختلال در قاعدگی شود.


فردوسی با بیان اینکه برای تشخیص بالینی افسردگی؛ این علامت های مذکور باید حداقل برای دو هفته و مستمر وجود داشته باشند متذکر شد: غمگینی با افسردگی کاملا متفاوت است. همه ما غمگینی را تجربه کرده ایم . غمگینی می‌تواند در اثر اتفاق و خبری بد برای مدتی کوتاه ایجاد شود.

متخصص مغز و اعصاب برای تشنج

وی در پاسخ به اینکه چه کار کنیم تا غمگینی تبدیل به افسردگی نشود گفت:  اینطور نیست که غم‌های معمولی انسان را به یک فرد افسرده تبدیل کند. چون افسردگی دلایل مختلفی دارد و می تواند مربوط به عوامل داخلی بدن انسان مثل عدم تعادل در ترشح هورمون‌های مختلف باشد. بخشی دیگر از افسردگی ها در اثر عوامل محیطی به وجود می آیند. فرد افسرده آنچه که برایش بسیار عزیز بوده را از دست داده و با فقدانی بزرگ روبرو است.


روانشناس بالینی کشورمان با تاکید بر اینکه با یک علامت نمی توان افسردگی را تشخیص داد گفت: این علامت ها باید توامان بوده و حداقل دو هفته مستمر ادامه داشته باشد. افرادی که بسیار درگیر کارهای روزانه و خسته هستند و زندگی برایشان تکراری شده است، می‌توانند با فعالیت‌های ورزشی و سفرهای کوتاه از افسردگی خود پیشگیری کنند.


فردوسی با اشاره به اینکه درمان افسردگی در مراحل اول نیاز به دارو ندارد گفت: افسردگی شدید نیاز به دارو درمانی دارد. افسردگی‎ های شدید معمولا دو قطبی هستند. افراد دو قطبی گاهی کاملا افسرده و گاهی کاملا سرخوش هستند. مواقعی کاملا بی‌اشتها و برخی مواقع کاملا پر اشتها هستند. این افراد برخی مواقع کم خواب و برخی مواقع پرخواب هستند. این افراد کاملا افراطی هستند برخی مواقع خُلق بسیار بالا و برخی مواقع خُلق بسیار پایین دارند. بسیار صحبت می کنند و به دیگران اجازه صحبت تمی دهند. این افراد باید کمی دارو مصرف کنند تا به حالت تعادل برسند


وی شد:  اما معمولا افرادی که در اثر عوامل محیطی افسرده و خسته می‌شوند نیاز به دارو درمانی زیادی ندارند و با مراجعه به روانشناس باید از راه درمان های شناختی، سبک زندگی خود را تغییر دهند تا روحیه آنها بهتر شود. 

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران؛

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران؛

افزایش اختلالات اسکلتی و عضلانی کودکان ایرانی در دوران کرونا

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران هشدار داد شیوع همه گیری بیماری کرونا باعث شده اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان کشورمان ۳۰ درصد افزایش یابد.


به گزارش صبای سلامت، احمد مؤذن زاده روز یکشنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان به علت بی تحرکی، استفاده از رایانه و تغذیه نادرست در مدت شیوع همه گیری کرونا تاکنون افزایش یافته و آنان در ۴۰ سالگی دچار بیماری پوکی استخوان و غیره می شوند در حالیکه تمرین و آموزش‌ وزرش های مناسب در پیشگیری و درمان این اختلالات موثر است.


وی اظهارداشت: به عنوان مثال اگر یک فرد روزانه ۴۵ دقیقه پیاده روی داشته باشد، از بروز پوکی استخوان در سنین ۵۰ سال به بالا پیشگیری می شود.


رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران ادامه داد: تشخیص و درمان بیماری برعهده پزشک است و با روشهای درمان فیزیوتراپی می تواند از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

مقالات دیگر: کدکم دندانسازی

مؤذن زاده با بیان اینکه تعیین شرح وظایف مقطع پایه فیزیوتراپی تدوین شده و به تصویب شورای عالی نظام پزشکی رسیده است، گفت: ۱۴ ماه از تصویب این شرح وظایف می گذرد،

ولی ابلاغ نشده است، در عرصه تصمیم گیری و سیاست گذاری عرصه سلامت رعایت استانداردهای جهانی و منافع بیمار حائز اهمیت است ولی در کشور ما تعارض منافع وجود دارد.

مقالات دیگر: کاربرد فیزیوتراپی

وی با اشاره به نگرانی در مورد مهاجرت فیزیوتراپیست ها، گفت: بطور متوسط سالانه ۲۰۰ درخواست مهاجرت فیزیوتراپیست به سایر کشورها داریم که این موضوع نگران کننده است.


وی اظهار داشت: با توجه به شیوع مشکلات اسکلتی و عضلانی و اینکه مردم نیاز بیشتری به دریافت خدمات فیزیوتراپی دارند، باید شرایط مطلوب برای فیزیوتراپیست ها فراهم شود تا آنها به دلایل مختلف از جمله رفاهی و معیشتی مهاجرت نکنند.


وی تصریح کرد: اکنون هشت هزار فیزیوتراپیست در کشور، داریم و حدود هزار دانشجوی فیزیوتراپی در مقاطع مختلف تحصیلی تحصیل می‌کنند که ارتقا دکترای حرفه‌ای را خواستار هستیم‌.


مؤذن زاده توضیح داد: برخی از فیزیوتراپیست ها  در کشورهای دیگر در مقطع دکتری حرفه‌ای فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر ۲۰۰ فارغ التحصیل فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای داریم که حدود ۸۰ نفر این افراد در داخل کشور و مابقی در  سایر کشورها فعالیت می‌کنند.


رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: خدمات فیزیوتراپی با مقطع کارشناسی جوابگوی نیاز جامعه نیست و باید به دنبال ارتقای رشته فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای بود، با توجه به جمعیت کشور، حداقل ۴۰ هزار فیزیوتراپیست نیاز داریم که در حال حاضر یک پنجم نیاز ما فراهم شده و همین موضوع باعث ورود افراد غیرمتخصص به این حرفه شده است.


به گفته مؤذن زاده ، مردم  نیازمند استفاده از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی هستند و با توجه به این موضوع باید افراد با صلاحیت حرفه ای در رشته فیزیوتراپی تربیت شوند.


محمد اکبری دبیر علمی سی و سومین کنگره فیزیوتراپی نیز در ادامه این نشست، گفت: با توجه به گسترش زندگی ماشینی  از ۳ دهه پیش و شیوع کرونا فعالیت فیزیکی بین مردم کاهش یافته ،شیوع آسیب های اسکلتی و عضلانی در مردم  به خصوص دانش آموزان۲ برابر افزایش یافته است.


وی افزود: سیستم اسکلتی و عضلانی اهمیت زیادی دارد در واقع موتور محرکه تمام سیستم های بدن است ، امروزه دغدغه این است مقاطع تحصیلی فیزیوتراپی ارتقا نیافته و  ارائه خدمات نیز در سطح مطلوب وجود نخواهد داشت .


وی با بیان اینکه خدمات فیزیوتراپی خطر ابتلا به  بیماری ها را  کاهش می دهد، اظهارداشت: بیش از ۷۰ درصد مراجعان فیزیوتراپی اختلالات اسکلتی و عضلانی دارند و اگر حرفه فیزیوتراپی ارتقا پیدا نکند، در آینده با جامعه‌ای بیمار مواجه خواهیم شد، چون از خدمات روزآمد فیزیوتراپی محروم خواهند بود.


وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته هزینه درمان با وجود فعالیت فیزیوتراپیست های حرفه‌ای، کاهش پیدا می‌کند. پیشنهاد می شود مسوولان وزارت بهداشت به استانداردهای جهانی فکر کرده و سیاست های لازم را  در این زمینه اتخاذ کنند.


سی و سومین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران، در روزهای ۱۳ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.


اختلال در فیزیوتراپی، فیزیوتراپی در آسیب‌های عصبی عضلانی و اسکلتی، فیزیوتراپی در آسیب‌های قلبی عروقی و تنفسی، فیزیوتراپی در آسیب‌های ورزشی، فیزیوتراپی در بیماری‌های کودکان و عمره ، از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این کنگره خواهد بود.

عواملی که حمله میگرنی را آغاز می‌کنند

نکته بهداشتی روز:

عواملی که حمله میگرنی را آغاز می‌کنند

میگرن سردرد شدیدی است که می‌تواند باعث تهوع و حساسیت به نور و صدا هم بشود.


 علت دقیق میگرن نامعلوم است، اما تصور بر این است که نتیجه فعالیت غیرطبیعی مغزی باشد که بر طور گذرا بر پیام‌های عصبی، مواد شیمیایی و عروق خونی در مغز اثر می‌گذارد.


هنوز روشن نیست که چه چیزی باعث این تغییر فعالیت مغزی می‌شود، اما ممکن است زمینه ژنتیکی فرد احتمال دچار شدن به میگرن در نتیجه عوامل خاص را بیشتر کند.


عوامل زیادی به عنوان عوامل احتمالی محرک یا آغازگر میگرن پیشنهاد شده‌اند، از جمله عوامل هورمونی، عاطفی، جسمی، رژیم غذایی، محیطی و دارویی.


این عوامل محرک بسیار شخصی هستند، و ثبت یادداشت‌های روزانه برای شناسایی یک عامل محرک که به طور مداوم باعث حمله میگرن می‌شود، سودمند است.


گاهی تشخیص اینکه چیزی یک عامل محرک میگرن است یا در واقع یک علامت اولیه حمله میگرن است، مشکل می‌شود.


عوامل هورمونی

برخی از زنان در حدود زمان خونریزی قاعدگی احتمالا به علت تغییرات هورمون‌هایی مانند استروژن در این زمان دچار میگرن می‌شوند.


این نوع میگرن معمولا در فاصله روز دوم پیش از شروع قاعدگی تا روز سوم پس از آن رخ می‌دهد.


برخی از زنان فقط در این هنگام دچار حمله میگرنی می‌شوند که «میگرن قاعدگی خالص» نامیده می‌شود. اما اغلب زنان میگرن را در زمان‌های دیگر هم تجربه می‌کنند که در این صورت آن را «میگرن مربوط به قاعدگی» می‌نامیم.

خریدار فرش دستباف

در بسیاری از زنان میگرن پس از یائسگی بهبود پیدا می‌کند، اما یائسگی به نوبه خود می‌تواند در برخی از زنان آغازگر میگرن باشد یا آن را بدتر کند.


عوامل عاطفی

استرس، اضطراب، تنش، ضربه عاطفی، افسردگی و هیجان می‌توانند آغازگر میگرن باشند.


عوامل جسمی

خستگی، خواب با کیفیت پایین، کار در شیفت شب، قرارگیری غیرطبیعی قامت، فشارهای وارد بر گردن یا شانه، جت‌زدگی، افت قند خون، ورزش شدیدی که به آن عادت ندارید نیز می‌توانند باعث آغاز حمله میگرن شوند.

دکتر میگرن در تهران

عوامل رژیم غذایی

-  تاخیر در وعده غذایی یا از دست دادن آن یا بی‌نظمی وعده‌های غذایی، کم‌آبی بدن، الکل، فراورده‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه، برخی از غذاها مانند شکلات و مرکبات، غذاهای حاوی ماده تیرامین از جمله گوشت‌های فراوری شدخ، عصاره‌های مخمر، ماهی ساردین کنسرو شده، ماهی دودی و برخی پنیرها (مانند پنیر چدار و کممبر) هم می‌توانند محرک میگرن باشند.


غذاهایی که در دمای اتاق نگهداری می‌شوند نه درون یخچال و نه به صورت منجمد، میزان بیشتری از تیرامین دارند.


عوامل محیطی

 نورهای درخشنده، صفحه نمایش چشمک‌زن مانند صفحه تلویزیون یا صفحه کامپیوتر، سیگار یا اتاق حاوی دود سیگار، سروصدای بلند، تغییرات اقلیمی مانند تغییرات رطوبت و دماهای بسیار پایین و بوهای تند، رطوبت بالای جو از جمله عوامل محیطی آغازگر حمله میگرن هستند.


داروها

برخی از انواع قرص‌های خواب، قرص‌های ترکیبی ضدبارداری، درمان هورمونی جایگزین که گاهی برای رفع علائم یائسگی استفاده می‌شود.


منبع: همشری آنلاین

پرخوابی موجب چه بیماری‌هایی می‌شود؟

پرخوابی موجب چه بیماری‌هایی می‌شود؟
خواب زیاد اگرچه بیماری نیست اما می‌تواند نشانه بیماری باشد.

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، شاید خیلی افراد در کنار ما باشند یا حتی خود ما علاقه‌ای به خواب بیشتر داریم. خواب کافی برای داشتن پوست زیبا، بدن سالم و آرامش ذهنی لازم است اما پرخوابی پیامد‌های مضری برای سلامت انسان دارد.

کم‌خوابی

کمبود خواب، علت همه‌چیز از تصادفات اتومبیل گرفته تا خطا‌های پزشکی و بروز انواع بیماری‌ها است.

هر ساله فقط در آمریکا، سالانه صدهزار مرگ و میر در بیمارستان‌ها به دلیل خطا‌های پزشکی رخ می‌دهد و نشان داده شده که کمبود خواب سهم مهمی در این مرگ و میرها داشته است.

تخمین زده می‌شود ۲۷ درصد از آمریکایی‌ها در خواب مشکل دارند، در حالی‌که تقریباً ۱۶۴ میلیون تن در هفته از مشکلات مربوط به خواب رنج می‌برند.

به گفته کارشناسان علمی، برنامه‌های کاری، تغییر در زندگی شخصی و مسائل مربوط به سلامت عمومی همگی می‌توانند در نخوابیدن نقش عمده‌ای داشته باشند. با این حال اگر به درستی با آن برخورد نشود، محرومیت از خواب می‌تواند خطرناک باشد.

در حقیقت، کمبود خواب فقط نمی‌تواند برای سلامتی خود شخص خطرناک باشد، بلکه برای اطرافیان نیز خطرناک است.

 

بیماری‌های پرخوابی

 
اکنون، تحقیقات جدیدی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا انجام شده که نشان داد طیف وسیعی از آزمایشات حرکت چشم، یک نشانگر قابل اعتماد برای از دست دادن خواب است.

مرکز تحقیقات ایمز یک مرکز سازمان ناسا است و در بخشی از دره سیلیکون، فرودگاه صحرایی فدرال موقت، در ایالت کالیفرنیا واقع شده‌ است.

محققان دریافتند که یک مجموعه ساده و به راحتی قابل دستیابی از اندازه‌گیری حرکت چشم می‌تواند بینش دقیقی از هرگونه نقص عصبی احتمالی ارائه دهد. جالب‌تر از همه، این اندازه‌گیری‌های مشابه به‌طور بالقوه می‌تواند برای شناسایی اختلالات مربوط به خواب ناشی از الکل یا حتی آسیب مغزی باشد.

خواب بیش از اندازه با ابتلا به بیماری‌های زیادی مرتبط است و معمولا پیشنهاد می‌شود افراد بزرگسال تا ۹ ساعت در شبانه‌روز بخوابند. در ادامه به برخی مشکلات ناشی از پرخوابی اشاره می‌شود.

 

بیماری‌های پرخوابی

 

سردرد 

خواب بیش از اندازه و پرخوابی که معمولا در تعطیلات اتفاق می‌افتد بر انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز از جمله سروتونین، تأثیر منفی می‌گذارد. به همین ترتیب اگر در طول روز زیاد بخوابید و خواب شب‌ دچار اختلال شود، احتمالا صبح روز بعد دچار سردرد می‌شوید.

اضافه وزن

همانند کم‌خوابی، پرخوابی نیز موجب اضافه‌وزن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیش از ۹ ساعت می‌خوابند تقریبا ۲۱ درصد با اضافه وزن در طول یک دوره ۶ ساله مواجه هستند. محققان معتقدند این اضافه‌وزن با رژیم غذایی و ورزش مناسب جبران نمی‌شود. پرخوابی بر نحوه ذخیره چربی نیز تأثیر می‌گذارد.

کمردرد 

خوابیدن برای ساعت‌های طولانی و با وضعیت نامناسب می‌تواند موجب کمردرد شود. در نتیجه پرخوابی، عضلات سفت شده و کمردرد ایجاد می‌شود. به منظور کاهش کمردرد، داشتن زندگی پرتحرک و ورزش توصیه می‌شود.

امراض قلبی و دیابت نوع ۲

مطالعات نشان داده‌اند پرخوابی با ریسک ابتلا به امراض قلبی مرتبط است. در حقیقت، پرخوابی موجب افزایش ریسک مرگ به دلیل مشکلات قلبی می‌شود. همچنین موجب افزایش قند خون در کنار اضافه وزن می‌شود که ریسک دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

اختلال در سلامت روان

همان‌طور که بی‌خوابی موجب افسردگی می‌شود، پرخوابی نیز با کندشدن روند بهبود مشکلات سلامت روان مرتبط است. افراد پرخواب با اختلال در سلامت روان و مشکلاتی نظیر نوسانات اخلاقی روبرو هستند.

 

بیماری‌های پرخوابی

 

خطر پرخوابی

خواب زیاد اگرچه بیماری نیست اما می‌تواند نشانه بیماری باشد؛ افرادی که بیش از حد می‌خوابند نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و چاقی قرار دارند. در این‌جا ۶ عارضه جسمی و روانی ناشی از خواب زیاد در شبانه‌روز معرفی شده است:

کاهش تمرکز: بر اساس تحقیقات انجمن طب سالمندان آمریکا، خواب مزمن و طولانی‌مدت می‌تواند تأثیرات منفی روی تمرکز در انجام کار‌های روزمره داشته باشد.

مرگ زودرس: مطالعات اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ نشان داده‌اند که خواب طولانی‌مدت با مرگ زودرس ارتباط دارد. البته هنوز علت دقیق این ارتباط مشخص نیست اما ظاهرا التهاب در این میان نقش جدی دارد. افزایش خواب و به تبع آن ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی، التهاب در بدن را افزایش می‌دهد و خود عامل خطری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و در نهایت مرگ زودرس است.

افسردگی: خواب زیاد و افسردگی می‌توانند علت و معلول هم باشند، به این معنی که هم افسردگی منجر به خواب طولانی‌مدت می‌شود و هم خواب بیش از حد، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به پرخوابی دو برابر بیش از سایرین در معرض خطر افسردگی هستند.

خستگی تمام‌ وقت: ساعت بیولوژیکی بدن نیاز به برنامه ثابتی دارد. اگر خواب و بیداری‌ شما زمان مشخصی ندارد، کارایی‌تان را از دست می‌دهید. درست است که آخر هفته‌ها و روز‌های تعطیل برنامه خواب همه به هم می‌ریزد اما با این حال باید سعی کنید زمان خواب و بیداری‌تان را تنظیم کنید. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند افرادی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری ندارند حتی اگر زیاد هم خوابیده باشند، باز هم احساس خستگی می‌کنند.

ابتلا به بیماری‌های قلبی: این بیماری‌ها در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر در آمریکا هستند و در این میان خواب بیش از ۹ ساعت در شبانه‌روز شانس ابتلا به این بیماری‌ها را تا ۳۴ درصد افزایش می‌دهد. در این میان خطر ابتلای زنان به بیماری‌های قلبی ناشی از خواب زیاد، نسبت به مردان بیشتر است.

افزایش وزن: تحقیقات نشان می‌دهد کم‌خوابی به میزان ۲۷ درصد و خواب زیاد به میزان ۲۵ درصد خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد. مسلما زمانی که شما بیشتر می‌خوابید، کمتر تحرک دارید و در نتیجه کالری کمتری هم می‌سوزانید.

ابتلا به دیابت: هر چه افراد بیشتر بخوابند، بیشتر مستعد اضافه‌وزن می‌شوند و اضافه‌وزن مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد که نتیجه آن نیز افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو است. خواب بیش از حد اختلالاتی را در متابولیسم گلوکز به‌وجود می‌آورد و حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد.

گفتنی است خواب کافی باعث بازسازی تعادل جسمی، روحی و حفظ انرژی می‌شود؛ ما به طور متوسط در شبانه‌روز به ۷ تا ۸ ساعت خواب نیازمندیم.

 

علت اصلی گرگرفتگی و داغ شدن کف‌پا چیست؟

علت اصلی گرگرفتگی و داغ شدن کف‌پا چیست؟ | بیماری «نوروپاتی» چیست؟ + نحوه درمان
یکی از شایع ترین دلایل داغ شدن کف پا و به اصطلاح گُر گرفتگی آن نوروپاتی دیابتی است که از عواض ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ به شمار می آید و در نتیجه آسیب رسیدن به اعصاب پا ایجاد می شود.

علت اصلی گرگرفتگی و داغ شدن کف‌پا چیست؟ | بیماری «نوروپاتی» چیست؟ + نحوه درمان
به گزارش سلام آنا، شاید شما نیز از جمله کسانی باشید که دستکم چند بار تجربه داغ شدن کف پا و احساس سوزش در این منطقه از بدن را داشته اید. این احساس ناخوشایند و شایع معمولاً در طول شب رخ داده و باعث می شود نتوانید خواب راحتی داشته باشید هر چند شدت آن متغیر بوده و معمولاً با گزگز کردن و مورمور شدن همراه است.
نام این عارضه «نوروپاتی» (neuropathy) است. اما علت چیست؟ در بسیاری از موارد، فشار بیش از حد به کف پا مانند کوهپیمایی یا ایستادن بیش از حد عامل اصلی سوزش کف پاست اما در برخی موارد علت این امر به عفونت قارچی، بارداری یا حتی آسیب به اعصاب محیطی پا باز می گردد.
افرادی که به دیابت یا عفونت اچ آی وی مبتلا هستند و کسانی که مصرف الکل زیاد داشته، از کمبود ویتامین ب رنج می برند یا حتی با سم های خاصی تماس داشته اند، ممکن است دچار داغ شدن کف پا شوند. به طور کلی می توان علت داغ شدن کف پا را به عوامل زیر نسبت داد:

مقالات مرتبط: تشخیص میگرن با نوار مغز

چاقی و اضافه وزن
اعتیاد به دخانیات
مصرف الکل
اضطراب و تنش های عصبی
پوشیدن کفش های نامناسب
پوشیدن جوراب های بافته شده از الیاف مصنوعی
بیماری دیابت
کمبود ویتامین های B6 و B-12
افزایش اسید اوریک خون
اختلال در فعالیت های کلیه
شیمی درمانی
بیماری مزمن کلیوی
نوروپاتی دیابتی

یکی از شایع ترین دلایل داغ شدن کف پا و به اصطلاح گُر گرفتگی آن نوروپاتی دیابتی است که از عواض ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ به شمار می آید و در نتیجه آسیب رسیدن به اعصاب پا ایجاد می شود. در این صورت ممکن است علائمی مانند سر درد، بی حسی در دست و پا و سوزن سوزن شدن زیر پا را نیز حس کنید.

پزشک با انجام آزمایش ها و روش های تشخیصی مختلف عامل داغ شدن پا را کشف کرده و با توجه به آن برای شما دارو تجویز می کند اما برخی روش های خانگی برای جلوگیری از ابتلا به داغ شدن پا نیز وجود دارد که به شرح زیر هستند:

جوراب و کفش مرطوب نپوشید
مرتباً جوراب های خود را عوض کرده و جوراب تمیز بپوشید
کفش های مناسب و اندازه پا بپوشید
از پیاده روی یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید
اگر برای طولانی مدت مجبور به ایستادن هستید هر چند وقت یکبار به پایتان استراحت بدهید
دخانیات و الکل مصرف نکنید
در هوای گرم صندل یا کفش های دارای منفذ بپوشید
در فضاهای عمومی مانند استخر و حمام مواظب عفونت های قارچی باشید
قبل از خواب پاهایتان را برای چند دقیقه در آب سرد قرار دهید و ماساژ بدهید / روزیاتو


مقالات دیگر: دندانپزشکی دیجیتال چیست