اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

وجود ۶۰ هزار بیمار مبتلا به صرع در اصفهان

مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان خبر داد:

وجود ۶۰ هزار بیمار مبتلا به صرع در اصفهان


کلینیک نوار مغز


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان با اشاره به وجود ۶۰ هزار بیمار دچار صرع در این استان، گفت: اولین اقدام برای تشخیص این بیماری، گرفتن نوار مغز است که پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم. پس از گرفتن نوار مغز و طی شدن چند روز، کانون صرع در بیمار مشخص می‌شود.


به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود اعتمادی‌فر در یک برنامه مجازی با اشاره به اهمیت آشنایی با بیماری صرع، اظهار کرد: انسان‌ها از دیرباز با بیماری صرع مواجه بودند، در مغز هر انسانی سلول‌های زیادی وجود دارد و هر گاه گروهی از سلول‌های مغز فعالیت طبیعی خود را از دست بدهند فرد دچار بیماری صرع می‌شود.


وی در خصوص آمار مبتلایان به این بیماری اضافه کرد: در ایران ۸۰۰ هزار نفر و در استان اصفهان ۶۰ هزار نفر دچار بیماری صرع هستند که در این استان بیماری صرع بیشتر شایع است، شیوع صرع در بین مردان در رده‌های سنی ۵۰ سال به بالا به دلیل ضربه مغزی بیش از زنان است.


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان تصریح کرد: فردی که دچار بیماری صرع می‌شود فعالیت‌های الکتریکی نابجا در مغز او صورت می‌گیرد، اگر صرع در محدوده سلول‌های بینایی باشد فرد دچار بروز جرقه‌هایی در چشم می‌شود و اگر صرع در محدوده وسط سر باشد فرد دچار سرگیجه می‌شود.


۱۰ درصد افراد جامعه دچار بیماری تشنج می‌شوند

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد افراد جامعه دچار بیماری تشنج می‌شوند و اگر تشنج‌ها تکرار شوند فرد دچار بیماری صرع شده است، چنانچه کانون صرع در بدن به فعالیت خود ادامه دهد فرد مبتلا به بیماری صرع است و اگر کانون صرع قوی باشد فرد مرتب دچار بیماری صرع می‌شود.


اعتمادی‌فر با اشاره به انواع بیماری صرع گفت: صرع به دو شکل عمومی و موضعی اتفاق می‌افتد، اگر کانون فعالیت تشنج تنها در یک قسمت مغز باشد صرع موضعی است، برای مثال صرع موضعی می‌تواند به صورت حرکتی در لب‌ها، پاها یا بدن باشد و به طور ناگهانی یک طرف اندام‌های بدن فرد دچار حرکت و گزگز می‌شود.


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان اظهار کرد: صرع موضعی می‌تواند حرکتی، چشایی، بویایی و حسی باشد، برای مثال هنگام فعالیت فرد بوی نامطبوع مانند گوشت مرده را حس می‌کند و یا بروز جرقه‌هایی را در چشم دارد و این موارد معمولاً با اختلال سطح هوشیاری همراه نیستند.


وی ادامه داد: اگر کانون فعالیت صرع همه مغز را فرا بگیرد فرد دچار صرع کامل یا از دست دادن سطح هوشیاری، سیاه شدن لب‌ها و اندام‌ها و خوردن بر روی زمین و قفل شدن همه اندام‌های بدن می‌شود.


اختلال سطح هوشیاری و حمله در صرع‌های عمومی

اعتمادی‌فر خاطرنشان کرد: در صرع‌های عمومی بیمار با اختلال سطح هوشیاری و حمله مواجه می‌شود و سفت شدن اندام، سیاه شدن لب‌ها و فریاد صرعی را دارد و بعد از دو یا سه دقیقه بیمار با داشتن تکانه‌هایی در دست بیهوش روی زمین قرار می‌گیرد.


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان تصریح کرد: بیش از صد نوع صرع وجود دارد، پرش اندام‌ها، حالت مات و خیره شدن ۱۵ ثانیه‌ای صرع، در کودکان دو تا چهار سال با اختلال سطح هوشیاری وجود دارد، باید بدانیم هر کجای مغز درگیر باشد یک نوع صرع اتفاق خواهد افتاد.


وی افزود: وقتی فردی به پزشک مغز و اعصاب مراجعه می‌کند، پزشک وظیفه دارد شرح حال دقیق از خود بیمار و همراهان او درباره وضعیت بیمار صرعی بگیرد تا بعد از معاینه دقیق با اطمینان اعلام بیماری صرع را به خانواده اعلام کند.


تعیین ۹۰ درصد علل صرع با نوار مغز و ام آر آی

اعتمادی‌فر اظهار کرد: اولین اقدام تشخیصی برای بیماری صرع گرفتن نوار مغز است و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم، پس از گرفتن نوار مغز و طی شدن چند روز کانون صرع در بیمار مشخص می‌شود، علاوه بر این همه بیماران باید یک ام آر آی داشته باشند تا علت‌های شایع تشنج آنها مشخص شود و بیشتر از ۹۰ درصد علل صرع را می‌توان با گرفتن نوار مغز و ام آر آی مشخص کرد.


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان گفت: بعد از گرفتن شرح حال و انجام نوار مغز و ام آر آی می‌توان نوع صرع و علل تشنج بیمار را مشخص کرد، اگر بخواهیم بیمار را جراحی کنیم با روش‌های تشخیصی جدید می‌توان این کار را انجام داد و با پیشرفت‌های جراحی می‌توان نسبت به درمان بیماران صرع اقدام کنیم.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

کلینیک فیزیوتراپی


احتمالا همه ما با فیزیوتراپی آشنا هستیم و به دلایلی خود یا یکی از نزدیکانمان به فیزیوتراپی مراجعه کرده است. اما با گذشت زمان و پیشرفت علم، حیطه های کاری و تنوع خدمات فیزیوتراپی هم گسترش یافت که این امر باعث شد تا خدمات بهتر و موثرتری به مراجعین ارائه شود. فیزیوتراپی در منزل یکی از انواع خدمات فیزیوتراپی می‌باشد که درمانگر با حضور در منزل مراجع روند ارزیابی و درمان را انجام می‌دهد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این نوع از فیزیوتراپی چه تفاوت هایی با فیزیوتراپی در کلینیک دارد؟ کدام یک از این خدمات برای بیمار ما مفید تر می‌باشد؟ در این مطلب سعی می‌کنیم در مورد فیزیوتراپی در منزل توضیحاتی دهیم و شما را از مزیت ها و محدودیت های آن آگاه کنیم.

ایلنا

فیزیوتراپی در منزل چیست؟


بسیاری از افراد به دلایل مشکلات ارتوپدیک مانند شکستگی و مشکلات نورولوژیک مانند ام اس و سکته مغزی به خدمات فیزیوتراپی نیاز پیدا می‌کنند. این خدمات می‌تواند به صورت حضوری در کلینیک یا در منزل ارائه شود. خدمات فیزیوتراپی می‌تواند شامل تکنیک ها و تمرینات فعال و همچنین استفاده از دستگاه های تخصصی فیزیوتراپی و مدالیته های دمایی باشد. این خدمات به صورت تخصصی در کلینیک های فیزیوتراپی ارائه می‌شود. اما برای بسیاری از مراجعین، رفت و آمد به کلینیک بسیار سخت و هزینه‌بر می‌باشد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و سبک جدید زندگی جامعه این شیوه از درمان طرفدارهای زیادی پیدا کرده است. چون با حضور فیزیوتراپیست در منزل، مراجع احساس راحتی و آرامش بیشتری کرده و همکاری بهتری با درمانگر خود خواهد داشت. همچنین درمانگر دستگاه و وسایل مورد نیاز مراجع را که قابل حمل باشد، با خود به منزل مراجع برده تا جلسات فیزیوتراپی همراه با دستگاه های مورد نیاز و تخصصی برگزار شود. استفاده از هرکدام از دستگاه ها و امکانات به تشخیص فیزیوتراپیست می‌باشد و استفاده برون تشخیص درمانگر می‌تواند آسیب های زیادی به مراجع بزند.


چرا فیزیوتراپی در منزل؟


شاید این سوال را از خود بپرسید که چرا فیزیوتراپی در منزل؟ چرا با کلینیک مراجعه نکنیم؟ هدف از برگزاری جلسات فیزیوتراپی بهبود هرچه سریعتر مراجعین می‌باشد. فیزیوتراپی در منزل با توجه به مزیت هایی که دارد این امکان را فراهم می‌کند تا این بهبودی سریعتر و راحت تر به دست بیاید. به همین دلیل استفاده از این نوع از خدمات فیزیوتراپی، به شدت توصیح می‌شود. برگزاری جلسات فیزیوتراپی در منزل برای بسیاری از بیماری ها و اختلالات امکان پذیر می‌باشد. بسیاری از مراجعین قادر به جابه جایی راحت و بدون کمک نیستند و به همین دلیل باید توسط یک یا چند نفر برای رفت و آمد همراهی شوند. جابه جایی این افراد هزینه و زحمات فراوانی دارد که باعث استهلاک مراجع و خانواده وی می‌شود. همچنین این جابه جایی برای بسیاری از مراجعین می‌تواند خطرناک باشد. شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلا به آن و افتادن و شکستگی از خطرات احتمالی رفت و آمد مراجعین می‌باشد. همچنین از نظر زمان، مراجع مجبور است وقت زیادی بزای مراجعه به کلینیک صرف کند. مسیر رفت و آمد به کلینیک باعث خستگی مراجعین شده و اجازه نمی‌دهد مراجع بتواند از جلسه درمانی حداکثر استفاده را کند. همچنین مراجعینی که در منزل ویزیت می‌شوند عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری دارند که باعث می‌شود که تلاش و همکاری بیشتری با درمانگر و انگیزه درمانی بالاتری داشته باشند. فیزیوتراپی در منزل افراد را از خطر ابتلا به کرونا دور کرده و کمک می‌کند افراد در شرایط بهتری درمان فیزیوتراپی را دریافت کنند. ام اس، سکته مغزی، ضایعه نخاعی، شکستگی ها و بسیاری از بیماری ها و عارضه های مفصلی می‌توانند از فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند. فیزیوتراپی بیماران ام اس در منزل از پر طرفدار ترین خدمات توانبخشی می‌باشد. چون مراجعان مبتلا به ام اس به علت مصرف داروهای س کوب کننده سیستم ایمنی، احتمال بالاتری برای ابتلا به بیماری های ویروسی را دارند. به همین دلیل بیشتر این افراد تمایل زیادی به دریافت فیزیوتراپی در منزل دارند. فیزیوتراپی در منزل می‌تواند برای بسیاری از عارضه های مفصلی نیز مفید باشد. فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل شامل این نول خدمات می‌باشد. شانه یخ زده یکی از عارضه های شایعی می‌باشد که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی در شانه می‌شود.


چگونه یک جلسه فیزیوتراپی موفق داشته باشیم؟


فیزیوتراپی به عنوان یک روش درمانی موثر برای درمان مشکلات جسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیزیوتراپیست ها با استفاده از روش هایی نظیر ماساژ، الکتروتراپی، استفاده از مدالیته های گرما و سرما و ... برای بهبود مراجعین خود بیشترین تلاش را می‌کنند. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا هر جلسه فیزیوتراپی می‌تواند مفید باشد؟ و یا چکار کنیم که یک جلسه مفید داشته باشیم؟


زمانی که شما به یک فیزیوتراپ مراجعه می‌کنید، با او صحبت می‌کنید و برنامه ریزی های لازم را انجام می‌دهید؛ فیزیوتراپ شما اولین جلسه به عنوان جلسه ارزیابی به منزل شما مراجعه می‌کند؛ وی بعد از معاینه تخصصی و دقیق مراجع خود، وضعیت او را به وی و خانواده او اعلام می‌کند و جلسات بعدی را برنامه ریزی می‌کنند. در طول روند جلسات فیزیوتراپ علاوه بر انجام تمرینات لازم سعی در ایجاد ارتباط دوستانه با مراجع خود دارد. به طوری که او را مشتاق و پیگیر برای شرکت در جلسات می‌کند. همچنین سعی می‌کند تمرینات ساده ای را به خانواده و یا خود مراجع آموزش دهد تا در زمان مناسب و در خانه تمرین کنند.

خوابی آرام و دلنشین با چند راهکار ساده

خوابی آرام و دلنشین با چند راهکار ساده


درمان اختلالات خواب

خلیج فارس:متخصصان انگلیسی توصیه‌هایی موثر برای داشتن خوابی آرام در طول شب مطرح کردند.

خواب ارام

به گزارش«خلیج فارس»؛ هیچ چیز به اندازه یک خواب آرام و دلنشین در طول شب برای سلامت بدن مفید نیست. با این حال، متاسفانه نزدیک به ۵۰ درصد مردم از اختلالات و مشکلات خواب رنج می‌برند. تحقیقات در انگلیس نشان داده است تنها ۵۳ درصد زنان و ۵۶ درصد مردان در طول شب به میزان کافی می‌خوابند.


فیزیوتراپی در منزل

یافته‌های وحشتناکتر موید آن است که ۱۰ درصد مردان و ۱۳ درصد زنان کمتر از ۵ ساعت در طول شب می‌توانند، بخوابند. این موضوع باعث می‌شود این افراد روز بعد از خستگی، خواب آلودگی و عدم تمرکز رنج ببرند. از این رو، توجه به داشتن خوابی آرام بسیار ضروری است.


حقیقت این است که خواب مناسب سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث بهبود عملکرد جسمی و ذهنی می‌شود.


در این مطلب به ساده‌ترین توصیه‌ها برای داشتن خوابی آرام در طول شب می‌پردازیم:


۱- پیش از به بستر رفتن زمانی را به آرامش ذهنی اختصاص دهید. بکوشید از انجام کارهای هیجان انگیز مانند دیدن مسابقه فوتبال پیش از خواب اجتناب کنید. به طور معمول ۳۰ دقیقه پیش از به بستر رفتن کارهای آرامش بخش مانند کتاب خواندن و گوش دادن به موسیقی بدون کلام انجام دهید.


۲- از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین در طول شب اجتناب کنید. بسیاری از مردم نمی‌دانند که اثر کافئین ۸ ساعت در خون باقی می‌ماند. از این رو، بهتر است از ساعت ۴ بعد از ظهر از نوشیدن قهوه اجتناب کنید.


۳- در محیط کاملاً تاریک بخوابید. حقیقت این است که شما هیچ دوستی بهتر از تاریکی در زمان خواب ندارید. از چراغ خواب استفاده نکنید و اگر نمی‌توانید اتاق را به طور کامل تاریک نگه دارید، از چشم بند بهره بگیرید.


خوابی آرام و دلنشین با چند راهکار ساده


۴- سعی کنید برای به بستر رفتن و یا از خواب برخاستن یک برنامه مشخص و روزانه داشته باشید. این کار باعث می‌شود ساعت بدنتان به خوابیدن در یک زمان مشخص عادت کند.


۵- در چرت زدن روزانه زیاده روی نکنید. به هر میزان که شما در طول روز بیشتر بخوابید، در طول شب سخت‌تر خوابتان خواهد برد. اگر در بعد از ظهر احساس خستگی می‌کنید، بهتر است یک چرت کوتاه (۳۰ دقیقه ای) بزنید.


۶- تحرک کافی داشته باشید. ورزش کردن حتی برای ۱۰ دقیقه در طول روز می‌تواند باعث ایجاد احساس خستگی و خواب آرام در شب شود. اگر در زمانی که به بستر می‌روید به میزان کافی خسته نیستید نشان دهنده آن است که فعالیت روزانه کمی دارید.


۷- از ترکیبات طبیعی برای کمک به خواب بهره بگیرید. روغن گیاه شاهدانه به حل مشکل بی خوابی می‌تواند کمک کند. این روغن آرامش را برای ذهن و جسم به ارمغان می‌آورد. بهتر است از این روغن یک ساعت پیش از خواب استفاده کنید.

درمان مشکلات ستون فقرات با کمک طب فیزیکی و توانبخشی

درمان مشکلات ستون فقرات با کمک طب فیزیکی و توانبخشی


کلینیک طب فیزیکی

ستون فقرات شما شبیه به دیگر قسمتهای بدن شما نیست بنابراین به صورت طبیعی آسیب‌ها و بیماریهای ستون فقرات نیاز به فیزیوتراپی تخصصی دارند.

ایلنا نیوز

متخصصان فیزیوتراپی مخصوص ستون فقرات برای درمان آسیب‌ها و شرایطی که برای ستون فقرات پیش می‌آید مانند سرخوردگی مهره‌های کمر آموزش دیده‌اند. اگر شما دنبال اجتناب از جراحی یا بهبود پس از جراحی هستید متخصص ستون فقرات می‌تواند بهترین موارد را برای بهبودی شما ارائه کند.


فیزیوتراپیست متخصص ستون فقرات برای اینکه درد گردن و کمر شما کاهش پیدا کند و تحرک سلامتی شما بازگردد با شما کار میکند با توجه به شرایط شما برنامه درمانی مخصوصی را طراحی می‌کند.


مواردی که فیزیوتراپی آن را درمان میکند

هدف اصلی از فیزیوتراپی این است که هماهنگی، انعطاف‌پذیری، تعادل و قدرت شما را بهبود ببخشد و کمک کند مفاصل شما بهتر حرکت کند صرف نظر از اینکه چرا شما به فیزیوتراپ مراجعه کرده‌اید توانبخشی شما شامل ورزش می‌شود بنابراین مقداری درد پس از آن طبیعی است امروزه فیزیوتراپی بیماری‌هایی مثل موارد زیر را درمان میکند:


درد کمر و گردن

زوال دیسک

فتق دیسک

کیفوز

میلوپاتی

رادیکولوپاتی

سیاتیک

آرتروز نخاعی

شکستگی ستون فقرات

تنگی نخاعی

اسپوندیلولستیز

اسپوندیلوز


فیزیوتراپی ستون فقرات پس از عمل جراحی

جراحی ستون فقرات سخت و طاقت‌فرساست. با کمک فیزیوتراپی ستون فقرات می‌توانید به طور موثر و به سرعت روی پاهای خود بایستید. متخصص درد در اصفهان برای اطمینان از اینکه بهبودی بیماران موفقیت آمیز بوده است آنها را قبل و بعد از جراحی معاینه می‌کند. او در طول کل فرایند جراحی با جراح شما هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد تا برنامه درمانی شما را بررسی کند و شما بتوانید درمان جامعی داشته باشید و در تمام مدت مراقبت‌های منسجم را ادامه می‌دهد.


درمان فعال و غیرفعال فیزیوتراپی

دو نوع فیزیوتراپی وجود دارد: فیزیوتراپی فعال و غیر فعال


فیزیوتراپی غیرفعال موقتاً درد کمر را با استفاده از پک یخ، پک گرم و محرکهای الکتریکی عصب و دیگر روش‌ها کاهش می‌دهد.


فیزیوتراپی فعال که شامل کشش‌ها و انجام یکسری ورزش‌های روزانه می‌شود به شما کمک می‌کند تا عضلات کمر خود را تقویت کنید و به ثبات بیشتری برسید این به نوبه خود تولید ماهیچه در اطراف ستون فقرات و دیسک‌ها را افزایش می‌دهد و فشار کمتری روی کمر وارد می‌شود. شکل دیگری از فیزیوتراپی درمان رفع فشار از ستون فقرات است که درد کمر و گردن و درد فتق دیسک را درمان میکند درمان رفع فشار ستون فقرات پس از جراحی بسیار موثر است.


روش‌های فیزیوتراپی



هر برنامه فیزیوتراپی سه‌جنبه اصلی دارد: ورزش، درمان دستی و آموزش


ورزش، به طور معمول در ورزش حرکات با شدت کم طراحی شده‌اند تا محدوده حرکتی و حجم ماهیچه را دوباره بازگرداند. همچنین شما ورزش می‌کنید تا فشار را از روی مفاصل خود بردارید مثلاً با تقویت ماهیچه‌های شکمی فشار را از روی ستون فقرات برمی‌دارید درمان دستی شامل ماساژ، درمان با دست و تحرک می‌شود. ماساژ باعث افزایش جریان خون به ماهیچه‌ها می‌شود که باعث رهایی عضلات و کاهش درد می‌شود. درمان با دست و تحرک شامل حرکات و اعمال فشار دقیقی است و این کمک می‌کند مفاصل خود را در وضعیت صحیح نگه دارید.


آموزش نقش مهمی در درمان فیزیوتراپی دارد از آنجا که هدف نهایی این است که بیمار ورزش‌های مفیدی که آموزش دیده است را پس از اتمام برنامه درمانی ادامه دهد. این باعث می‌شود تا فیزیوتراپیست به شما نشان دهد که چگونه به شکل صحیح این کشش‌ها را در منزل انجام دهید یا حتی به شما طرز صحیح استفاده از یکسری وسایلی که می‌توانید در باشگاه بدنسازی استفاده کنید را آموزش دهند. فیزیوتراپیست شما می‌گوید چگونه برنامه روزانه خود را به شکل ایمن و بدون ریسک و خطر آسیب‌دیدگی انجام دهید. ادامه دادن ورزش‌های مفید فیزیوتراپی پس از اتمام برنامه درمانی به شما کمک می‌کند تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنید.


اگر شما متوجه شدید که فعالیت‌های روزانه شما موجب درد و رنج شما می‌شود یا اگر پس از عمل جراحی در دوره بهبودی هستید یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا به بهترین روش درد خود را از بین ببرید.


آیا درمان فیزیوتراپی به کاهش و تسکین علائم گردن و کمر کمک می‌کند بله در صورتی که علائم محیط اسکلتی عضلانی داشته باشند درمان فیزیوتراپی بسیار کمک کننده است. به این معنی است که اگر منبع علائم از مفاصل‚ ماهیچه‌ها و رباط‌ها و تاندون‌ها یا دیسک‌ها یا حالت بد بدن باشد درمان فیزیکی بسیار موثر است.


پزشک یا فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا بفهمید که آیا مشکل شما با درمان فیزیوتراپی برطرف میشود یا خیر.


برای درمان پارگی دیسک کمر در اصفهان راه‌های زیادی وجود دارد که برای انتخاب بهترین راه باید با متخصص مشورت کرد.


آیا من باید نگران وضعیت بد بدنم باشم؟

این بستگی به علائمی دارد که شما به عنوان نتیجه وضعیت بد بدن خود تجربه می‌کنید به طور کلی وضعیت بد بدن باعث می‌شود که ما بد راه برویم و فعالیت‌های روزانه را به طرز اشتباهی انجام بدهیم و فشار غیرطبیعی به ستون فقرات و دیگر بخش بدن وارد می‌شود این مشکلات به صورت درد‚ سفت شدن عضلات‚ خستگی و علائم دیگر نمایان می‌شود وضعیت بد بدن تا حدی با به کارگیری دقیق ورزش‌های خاص و تکنیک‌های درمانی دستی اصلاح میشود.


آیا قبل از شروع درمان فیزیوتراپی نیاز به عکس رادیولوژی MRI و دیگر تصویربرداری‌ها هست؟


این مورد بستگی به شرایط دارد اگر شما اخیراً این کار را انجام داده‌اید آخرین عکسی که گرفته‌اید را با خود بیاورید. اگر عکس ندارید مشکلی ندارد ممکن است نیازی به آن نداشته باشید. متخصص فیزیوتراپی در اولین جلسه در این مورد با شما صحبت خواهد کرد.


در اولین جلسه باید انتظار چه‌چیزی را داشته باشم؟

برای درمان گودی کمر در اصفهان شما باید توسط یک متخصص فیزیوتراپیست ماهر و دارای مجوز تحت ارزیابی قرار بگیرید. چون او علت علائم شما را مشخص می‌کند و بر اساس این ارزیابی، برنامه درمانی برای تسکین درد یا مدیریت علائم بیماری به شما پیشنهاد می‌شود.


متخصص فیزیوتراپی ابزار و وسایل بسیار زیادی دارد که در طول این فرایند از آن استفاده می‌کند انتظار مهمی که ما از بیمارانمان داریم این است که در طول فرایند درمان به طور فعال شرکت کنند آموزش بیمار بسیار مهم و حیاتی است. چون هم علائم او را در حال حاضر کاهش می‌دهد و هم از بروز مجدد آن پیشگیری می‌کند.


چرا باید برای درمان ستون فقرات به فیزیوتراپیست مراجعه کرد چرا‌به دکتر کایروپراکتر یا ماساژ درمانی مراجعه نکنم؟

همه این متخصصان می‌توانند به بهبود شرایط ستون فقرات شما کمک کنند اگر در حال حاضر و هر کدام یک از آنها کار می‌کنید و نتایج خوبی می‌گیرید لطفاً به مراقبت خود ادامه دهید. اما اگر نتایج خوبی نمی‌گیرید و شرایط شما بهتر نمی‌شود برای درمان به یک متخصص فیزیوتراپی که در زمینه ستون فقرات مهارت دارد مراجعه کنید.

چگونه لکه رژلب جامد را از روی فرش پاک کنیم؟

چگونه لکه رژلب جامد را از روی فرش پاک کنیم؟


قالیشویی شمیرانات

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» اگرچه رژ لب مورد علاقه شما ممکن است روی صورت تان عالی به نظر برسد، اما احتمالاً روی فرش اصلا خوب به نظر نمی رسد!


اگر رژلب به طور تصادفی از دست خودتان یا کودک بازیگوش تان بر روی فرش افتاده و بر روی آن راه رفته اید و در الیاف فرش ساییده شده است، سریعاً اقدام به برداشتن آن کنید. هرچه زودتر تلاش برای پاک کردن لکه را شروع کنید، حذف آن راحت تر خواهد بود.


چگونه لکه رژلب جامد را از روی فرش پاک کنیم؟


از لکه بر یا شامپو فرش استفاده کنید


برای تمیز کردن لکه رژلب از روی فرش، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:


1.ابتدا تکه های بزرگ رژ را از روی فرش بردارید


برای این کار می توانید از یک قاشق یا چاقوی کره خوری کند استفاده کنید. سعی کنید از هل دادن قطعات به داخل الیاف فرش جلوگیری کنید.


چگونه لکه رژلب جامد را از روی فرش پاک کنیم؟


2.از لکه بر یا شامپوفرش استفاده کنید

لکه های رژ لب با دارا بودن چربی به الیاف فرش متصل می شوند، بنابراین شما به یک محصول تمیز کننده نیاز دارید که چربی یا روغن موجود در رژلب را حل کند. برای این منظور می توانید از لکه بر یا شامپو فرش استفاده کنید. با این حال از آن جایی که ممکن است استفاده از مواد شیمیایی، رنگ فرش شما را تغییر دهند، بنابراین بهتر است ابتدا محصول مورد نظر را در گوشه ای از فرش خود آزمایش کنید. محصول تمیز کننده را به گوشه ای که خارج از دید است روی فرش بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس قبل از خشک شدن محلول بر روی فرش، با یک پارچه آن را تمیز کنید. اگر تغییر رنگ شدید است، از محصول دیگری استفاده کنید و یا از خدمات قالیشویی در نیاوران دراینجا کمک بگیرید.


3.با محصول انتخابی، لکه را پاک کنید

محصول مورد نظر را با کمی آب مخلوط کرده و به کمک یک اسفنج یا پارچه تمیز بر روی لکه بمالید.


به یاد داشته باشید که اسفنج را مکرراً روی لکه فشار دهید و در صورت کثیف شدن پارچه از سمت تمیز آن کار را ادامه دهید. از مالیدن الیاف فرش خودداری کنید، زیرا ممکن است رژ لب بیشتر به الیاف نفوذ کند یا حتی آن را در منطقه وسیع تری پخش کند. بسته به محصول تمیز کننده، مقداری از رژ لب و آثار لکه آن، در این مرحله از بین می رود.


در روش دیگر، می توانید محصول تمیز کننده را داخل یک بطری اسپری بریزید و بر روی فرش خود اسپری کنید. سپس 5 دقیقه زمان بدهید و به کمک دستمال لکه را پاک کنید. این روش ممکن است در از بین بردن لکه موثرتر باشد، اما احتمالا خطر بیشتری برای تغییر رنگ فرش شما دارد.


چگونه لکه رژلب جامد را از روی فرش پاک کنیم؟


4.اگر لکه هنوز از بین نرفته است، مرحله 3 را تکرار کنید


در صورتی که هنوز لکه رژلب و یا آثار آن بر روی فرش دیده می شود، مرحله 3 را تکرار کنید. اگر قسمت بیشتری از لکه پاک شده است، اسفنج یا پارچه را بشویید یا از یک پارچه تمیز استفاده کنید. سپس مقدار بیشتری از همان محصول تمیز کننده را بر روی پارچه ریخته و لکه را پاک کنید. احتمالا 2 یا 3 بار انجام دادن این مرحله، لکه را به طور کامل از بین می برد.


اگر پیشرفت چشمگیری در پاک شدن لکه مشاهده نکردید، از تکرار کار بپرهیزید و از خدمات شستشوی فرش دستباف قالیشویی الهیه استفاده کنید.


5.از تمیز کننده استفاده کنید

محصول تمیز کننده استفاده شده و باقی مانده لکه را بشویید تا محصول شیمیایی از فرش خارج شود و به الیاف فرش آسیب نرساند.


مقدار کمی مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی را با آب گرم مخلوط کنید. به کمک یک دستمال سفید محلول را به کمک دستمال بر روی فرش بمالید.


ابتدا مواد شوینده را بررسی کنید. از استفاده از محصولاتی که حاوی لانولین یا سفید کننده هستند اجتناب کنید، زیرا ممکن است به فرش شما آسیب برسانند. اگر مطمئن نیستید، مایع شوینده را نیز ابتدا در ناحیه ای غیرقابل مشاهده از فرش، مانند گوشه ای که معمولاً زیر مبلمان قرار دارد، آزمایش کنید.


6.محل را آبکشی کنید

یک ظرف از آب خنک و تمیز پر کنید. به کمک یک اسفنج یا دستمال تمیز آب را به محل لکه بمالید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه و مواد شوینده کاملا تمیز شوند.


7.محل لک شده فرش را خشک کنید

یک حوله یا یک پارچه تمیز و خشک بردارید و تا آن جا که می توانید لکه را خشک کنید. آب اضافی درون الیاف فرش بایستی به طور کامل خارج شود تا از پوسیدگی و کپک زدن فرش جلوگیری شود.


پس از اینکه محل را کاملا خشک کردید، چند دستمال کاغذی را روی محل مورد نظر قرار دهید و سپس یک جسم سنگین مانند کتاب بر روی آن ها قرار دهید و منتظر بمانید تا فرش کاملا خشک شود.