اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

نقش کرونا در شیوع بیماری‌های اعصاب و روان

یک روانپزشک مطرح کرد؛
نقش کرونا در شیوع بیماری‌های اعصاب و روان
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از تشدید اختلالات روان بعد از دوران پاندمی کرونا در جهان خبر داد و گفت: ۲۵ درصد جمعیت دنیا، درگیر یکی از انواع اختلالات روان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر ماهورام، با بیان اینکه دسترسی به خدمات سلامت محور در حوزه روان، تنها محدود به مراکز بیمارستانی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات در سطح بالاتر (جامعه نگر) برای دسترسی راحت‌تر به خدمات سلامت در دستور کار است.

این فوق تخصص روانپزشکی، انگ‌های اجتماعی و نگرش‌های منفی جامعه به مبتلایان به اختلالات روان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متأسفانه کلیشه‌های غلطی که در جامعه شکل گرفته، مانع از دریافت خدمات سلامت روان در بسیاری از افراد می‌شود.

مقالات دیگر: در نوار مغز چه چیزهایی مشخص است

دندانپزشکی در منزل

ماهورام با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد انگ بیماری از خود بیماری هزینه بیشتری را به فرد و جامعه تحمیل می‌کند، تقویت فرهنگ انگ زدایی جامعه و افزایش آگاهی افراد و سیاست‌گذاران از بیماری‌های اعصاب و روان را مهم‌ترین اقدام در تأمین سلامت جامعه عنوان کرد.

وی به نقش پاندمی کرونا در شیوع بیماری‌های اعصاب و روان اشاره کرد و افزود: کرونا با ترس و وحشت ابتلاء به این بیماری، انزوا و کاهش ارتباطات افراد از یکدیگر، ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی و فقدان عزیزان، به میزان قابل توجهی سلامت افراد را تحت تأثیر قرار داد.

این فوق تخصص روانپزشکی با بیان اینکه در بحران‌ها و شرایط تنش‌زا، استرس و نگرانی افراد موضوعی طبیعی و نیاز به مداخله جدی ندارد، خاطرنشان کرد: اساساً این موضوع نشانه سلامت روان فرد است که به اتفاقات اطراف واکنش نشان می‌دهد.

ماهورام با تاکید بر اینکه مشکلات روان زمانی‎ که برای مدت طولانی زندگی طبیعی و انجام فعالیت‌های روزمره را دچار اختلال کند، نیاز به مداخله جدی دارد، گفت: اگر فردی نتواند بعد از گذر از یک بحران و یا شرایط تنش‌زا به زندگی عادی برگردد، باید توسط پزشک متخصص تحت درمان قرار گیرد.

وی، پیگیری افراطی اخبار ناخوشایند را تهدیدی برای سلامت اعصاب و روان دانست و توصیه کرد: گفتگو با متخصص، ایجاد تعاملات اجتماعی، به اشتراک گذاشتن احساسات خود با افراد معتمد به عنوان منابع حمایتی به میزان قابل توجهی به سلامت روان افراد کمک می‌کند.

سلامت روان چیزی فراتر از نبود اختلال‌های روانی است

به نقل از «خبرگزاری آریا»
سلامت روان چیزی فراتر از نبود اختلال‌های روانی است
خبرگزاری آریا-روانشناس تربیتی سلامت روان را قدرت آرام زیستن و با خود و دیگران در آرامش بودن توصیف کرد.به گزارش خبرگزاری آریا،«حشمت‌الله قهرمانلو» دکترای روانشناس تربیتی دانشکده علوم پزشکی اسفراین مفهموم سلامت روانی را از نظر سازمان بهداشت جهانی چیزی فراتر از نبود اختلال‌های روانی دانست و گفت: مفهوم سلامت روان یعنی خوب بودن ذهنی، ادراک خودکار آمدی، استقلال و خودمختاری، کفایت و شایستگی، وابستگی میان نسلی و خود شکوفایی توانمندی‌های بالقوه فکرو هیجانی است.
وی افزود: شتاب گرفتن تحولات محیطی و تغییر و تنوع در ساختار و فرهنگ جوامع عاملی مهم در پیچیدگی آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی و فردی است که می‌تواند موثر باشد که برخی از آن‌ها در کنترل افراد است و برخی خارج از کنترل آن هاست و بسیاری از افراد از توانایی‌های بالقوه خود برای پیشگیری از مشکلات استفاده نمی‌کنند که علت اصلی آن نداشتن مهارت لازم در هنگام برخورد با شرایط سخت زندگی و نداشتن سلامت روان در برخورد با مشکل است.این روانشناس تربیتی گفت: فرد با سلامت روان احساس راحتی می‌کند و می‌تواند با خودش و دیگران زندگی کند، او محدودیت‌ها و استعداد‌های خود را می‌شناسد، کمبود‌های خود را می‌پذیرد و برای بهبود رفتار خویش، گام بر می‌دارد.
قهرمانلو با بیان اینکه سلامت روان در قدرت تصمیم گیری در بحران‌ها و مقابله با مشکلات زندگی و فشار‌ها اثر گذار است، افزود: چنین شخصی می‌داند که در طول زندگی با فراز و نشیب‌های زیادی ممکن است مواجه شود، بنابراین برای دست یابی به سعادت که یک امر نسبی است، باید تلاش کند.وی گفت: نکته مهم این است که سلامت روانی در زمان کودکی پی ریزی می‌شود و هیچ گاه از تکامل باز نمی‌ایستد بنابراین خانواده‌ای که از سلامت روانی برخوردار است همه افراد خانواده رابطه خوبی با خود دارند، تنش‌ها و درگیری‌های آن‌ها با هم کم است.
این روانشناس تربیتی با تاکید بر اینکه که والدین باید از همان ابتدای تربیت روان کودک در بسیاری از مسائل با آن‌ها با آگاهی کامل برخورد کنند، توصیه کرد: احساسات کودک را در موقعیت‌های مختلف درست شناسایی کنند و آن‌ها را به صورت کلامی و به شکل همدلانه به او انعکاس دهند.
منبع: خبرگزاری آریا

خواص زیره سبز چیست؟

خواص زیره سبز چیست؟
خواص زیره سبز چیست؟
زیره سبز به تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن، سلامت پوست، درمان اختلالات تنفسی، درمان بی‌خوابی، تقویت استخوان‌ها و سم‌زدایی بدن کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیره دانه‌ای معطر و ضد نفخ است که گیاهی شبیه بوته هویج دارد. برگ‌های این گیاه ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن تقریباً ۵۰ سانتی‌متر است. میوه این گیاه نیز هلالی شکل و دارای خطوط برجسته به اندازه دو میلی‌متر است. دو نوع زیره در دنیا وجود دارد که شامل زیره سبز و سیاه می‌شود. زیره سبز دارای طبع گرم و خشک است و سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین A است. در ادامه به بررسی خواص زیره سبز می‌پردازیم:

تقویت سیستم ایمنی
زیره دارای ویتامین C است و استفاده از آن به عنوان ادویه باعث تقویت سیستم‌ایمنی بدن می‌شود. این ویتامین برای افرادی که به دلیل استرس، سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار مفید است. مصرف کافی ویتامین C روشی ایده‌آل برای بهبود سلامت عمومی است. استفاده از مواد غذایی حاوی این ویتامین در کاهش فشار خون، کاهش خطر سکته قلبی و مغزی، مبارزه با استرس اکسیداتیو که منجر به سرطان می‌شود، بسیار موثر است.

کاهش وزن
مصرف زیره یک درمان موثر برای کاهش وزن و لاغری است، برای از بین بردن وزن و چربی اضافی می‌توان دانه زیره یا عرق زیره را میل کرد. زیره با افزایش سرعت سوخت‌وساز و بهبود هضم موجب سوزاندن سریع کالری در بدن می‌شود. این ماده غذایی حاوی ماده فعالی به نام تیموکینون است، این ماده شیمیایی خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد که در کاهش وزن به بدن کمک می‌کند. تیموکینون با مبارزه با رادیکال‌های آزاد، سموم بدن را پاکسازی می‌کند. همچنین با کمک به سلول‌های بدن برای پاسخ دادن به انسولین و گلوکز، میزان قند خون را پایین نگه می‌دارد.

سلامت پوست
ویتامین E موجود در زیره سبز به عنوان آنتی‌اکسیدان به تقویت دیواره مویرگی در پوست کمک می‌کند و رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل، زیره سبز به عنوان یک ماده طبیعی ضد پیری عمل می‌کند. همچنین، ویتامین E موجود در زیره سبز روند بهبود پوست را تسریع می‌کند و سرعت بازسازی سلول‌ها را افزایش می‌دهد. علاوه بر این زیره سبز دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری است که موجب جلوگیری از عفونت‌های پوستی می‌شود.

درمان اختلالات تنفسی
دانه زیره سبز مانند یک ماده دفع کننده و ضدانعقادی عمل می‌کند که به دفع و از بین بردن مخاط توسط ریه‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، زیره سبز یک محرک و ضدعفونی کننده است و به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری آسم ناشی از عفونت، آلرژی، آلودگی هوا، چاقی، استرس یا نبود تعادل هورمونی در نظر گرفته شده است.

درمان بی‌خوابی
بی‌خوابی یکی از مشکلات رایجی است که افراد زیادی درگیر آن هستند. بعضی از بی‌خوابی‌ها طولانی مدت هستند که ممکن است برای سلامتی مشکل ایجاد کند. استرس، بیماری و درد جزو علائم رایج بی‌خوابی در نظر گرفته می‌شوند. زیره سبز به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها به بهبود کیفیت خواب بسیار کمک می‌کند.

مقالات دیگر: بهترین متخصص مغز و اعصاب برای بی خوابی

پیشگیری از ابتلا به دیابت
دانه‌های زیره سبز با کاهش ابتلا به هیپوگلیسمی و یا کاهش قند خون به جلوگیری از دیابت کمک می‌کند. هیپوگلیسمی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند تعریق، شکنندگی، ضعف، صحبت کردن با مشکل، سردرگمی، از دست دادن هوشیاری و تشنج شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مواد موجود در دانه‌های زیره سبز، ممکن است به عنوان یک عامل جدید برای درمان دیابت مفید باشد.

تقویت استخوان‌ها
بدن برای انتقال عصبی، ترشح هورمون، انقباض ماهیچه و کاهش فشار خون به کلسیم نیاز دارد. مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند زیره سبز برای نوجوانان و افرادی که در ابتدای دهه ۲۰ زندگی خود هستند، بسیار اهمیت دارد. زیرا بدن در این سنین به تشکیل کامل توده استخوانی بدن می‌پردازد. با افزایش توده استخوانی خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز کاهش پیدا می‌کند.

لمینت دندان اقساطی

سم‌زدایی بدن
مواد موجود در زیره سبز مانند کومینالدئید، تیمول و فسفر مواد سم‌زدای خوبی هستند؛ این مواد به دفع ادرار کمک می‌کند و برای عملکرد کلیه نیز مهم هستند. کلیه‌ها علاوه بر حذف سموم بدن از طریق ادرار، مولکول‌های آلی که مقدارشان بیش از اندازه باشد را از خون حذف می‌کنند و به سلامت بدن کمک شایانی می‌کند.

ساپینتو اعصاب خود را کاملا از دست داد!

ساپینتو اعصاب خود را کاملا از دست داد!

در شرایطی که اعلام خطای پنالتی به سود استقلال آنها را در موقعیت پیروزی قرار داده بود، اما عصبانیت ساپینتو باعث اخراج او شد.ساپینتو اعصاب خود را کاملا از دست داد!
به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که بازی استقلال و گل گهر پس از گل تساوی سیرجانی ها بدون صحنه خاصی و در شرایطی کاملا آرام دنبال می شد، ناگهان ارسال ابوالفضل جلالی به درون محوطه جریمه، باعث شکل گیری صحنه جنجالی در محوطه جریمه میزبان شد که باعث وقفه ای 5 دقیقه ای در بازی شد.

ارسال جلالی در شرایطی به حردانی رسید که امین قاسمی نژاد با ضربه ای قیچی برگردان، باعث سرنگونی بازیکن جوان استقلال شد و همین مسئله کافی بود تا سعید عرب براقی به نشانه خطای پنالتی در سوت خود بدمد. بازیکنان و نیمکت نشینان گل گهر به شدت نسبت به این تصمیم معترض بوده و معتقد بودند خطا بیرون از محوطه رخ داده است.

هر چند که تصاویر تلویزیونی نشان می داد تصمیم داور مسابقه درست بوده و خطا درون محوطه جریمه رخ داده، اما سیرجانی ها به شدت معترض بودند و با اعتراض به کمک داور، اعتقاد داشتند که تصمیم آنها اشتباه است. همزمان نیز استقلالی ها با جلوگیری از نزدیک شدن بازیکنان میزبان به داوران، سعی داشتند مانع از تغییر تصمیم عرب براقی و محمدرضا ابوالفضلی کمک داور اول بازی شوند.

مقالات دیگر: متخصص مغز و اعصاب در تهران
در نهایت داور روی تصمیم خودش ماند و خطای پنالتی را اعلام کرد اما پیش از آنکه این ضربه زده شود، او به سمت نیمکت ذخیره های استقلال رفت و با کارت قرمز مستقیم، ریکاردو ساپینتو را از کنار زمین اخراج کرد و همین مسئله آتش خشم سرمربی پرتغالی را افزایش داد.

ساپینتو با حرکات دستانش معتقد بود او کاری انجام نداده که مستحق دریافت کارت قرمز باشد و به سمت عرب براقی حمله ور شد. همزمان نیز نیمکت نشینان استقلال از جمله بیژن طاهری و خسرو حیدری در تلاش بودند تا مانع از درگیری فیزیکی او با عرب براقی شوند.

در این لحظه، ناگهان ساپینتو به سمت نیمکت گل گهر رفت و مشخص شد هدف او، سعید الهویی کمک امیر قلعه نویی است. ظاهرا پس از اعلام خطای پنالتی به سود استقلال، او با سرمربی پرتغالی وارد درگیری های لفظی شده و همین مسئله خشم سرمربی پرتغالی را افزایش داد.

مقالات دیگر: ایمپلنت دندان فوری

سعید الهویی نیز هم پس از اخراج و هم در پایان بازی گفت به واسطه همکاری با یک مربی پرتغالی، به این زبان آشناست و ساپینتو در طول بازی با زبان پرتغالی، به آنها فحاشی کرده است و همین مسئله باعث عصبانیت او شده است.
در نهایت میانجیگری های اطرافیان نیمکت 2 تیم و بخصوص بیژن طاهری، باعث شد تا این درگیری ها افزایش پیدا نکند و در ادامه نیز عرب براقی با یک کارت قرمز، الهویی را نیز از کنار زمین اخراج کرد تا هر 2 چهره جنجالی سیرجان، بازی را از رختکن دنبال کنند.

نکته جالب اینکه ساپینتو پیش از شروع بازی، از قلعه نویی خواسته بود که به دستیارانش اجازه اعتراض به داوری را ندهد و تنها هر 2 سرمربی از حق تیم هایشان دفاع کنند. مسئله ای که به نظر می رسد رعایت نشده است.