اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

آیا بوئیدن یک فنجان قهوه گرم باعث آغاز یک روز خوب می شود؟

آیا بوئیدن یک فنجان قهوه گرم باعث آغاز یک روز خوب می شود؟


نوار مغزی برای چیست

یک دستگاه مخصوص انتشار بو همراه با تجزیه و تحلیل نوار مغزی مبتنی بر یادگیری ماشینی، به پژوهشگران دانشگاه توکیو این امکان را داده است که ببینند بوها چه زمانی و در کدام قسمت از مغز پردازش می‌شوند.

شفاآنلاین>سلامت> آیا بوی یک فنجان قهوه گرم به شما کمک می‌کند تا روز خود را به شیوه‌ درستی آغاز کنید؟ پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که سرعت پردازش بوی نوشیدنی صبحگاهی توسط مغز شما ممکن است به این بستگی داشته باشد که فکر می‌کنید آن بو خوشایند است یا خیر.

به گزارش شفاآنلاین: اطلاعات مربوط به بو در مراحل ابتدایی پردازش در مغز، ارتباطی با ادراک ندارد اما بعدا زمانی که درک صورت می‌گیرد، بوهای ناخوشایند سریع‌تر از بوهای خوشایند پردازش می‌شوند.

پژوهشگران دانشگاه توکیو در بررسی جدیدی، نحوه پردازش بوها در مغز را ارزیابی کردند.

یک دستگاه مخصوص انتشار بو همراه با تجزیه و تحلیل نوار مغزی مبتنی بر یادگیری ماشینی، به پژوهشگران دانشگاه توکیو این امکان را داده است که ببینند بوها چه زمانی و در کدام قسمت از مغز پردازش می‌شوند.

این پژوهش نشان می‌دهد که اطلاعات مربوط به بو در مراحل ابتدایی پردازش در مغز، ارتباطی با ادراک ندارد اما بعدا زمانی که درک صورت می‌گیرد، بوهای ناخوشایند سریع‌تر از بوهای خوشایند پردازش می‌شوند.

مشکلات پیش‌ آمده در درک بو می‌توانند یکی از نشانه‌های ابتدایی بیماری‌های عصبی باشند. بنابراین، کشف بیشتر پایه‌های عصبی ادراک بو می‌تواند به درک بهتر این بیماری‌ها در آینده کمک کند.

آیا بوی یک فنجان قهوه گرم به شما کمک می‌کند تا روز خود را به شیوه‌ درستی آغاز کنید؟ پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که سرعت پردازش بوی نوشیدنی صبحگاهی توسط مغز شما ممکن است به این بستگی داشته باشد که فکر می‌کنید آن بو خوشایند است یا خیر.

پژوهشگران دانشگاه توکیو، دستگاه ویژه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند ۱۰ بوی گوناگون را با روشی دقیق و به موقع ارائه دهد. این بوها به شرکت‌کنندگانی ارائه شد که کلاه‌های مخصوص ثبت نوار مغزی(الکتروانسفالگرافی) را پوشیده بودند تا سیگنال‌های داخل مغز آنها به صورت غیرتهاجمی و از روی پوست سر ثبت شود. پژوهشگران با استفاده از تجزیه و تحلیل رایانه‌ای و مبتنی بر یادگیری ماشینی توانستند به پردازش داده‌های نوار مغزی بپردازند تا برای نخستین بار و با وضوح زمانی بالا ببینند که محدوده بوها در مغز چه زمانی و در کجا پردازش می‌شود.
بوها چگونه در مغز پردازش می‌شوند؟

«موگیهیکو کاتو» از پژوهشگران این پروژه گفت: ما از این که می‌توانیم سیگنال‌های بوهای پخش شده را به سرعت ۱۰۰ میلی‌ثانیه پس از آغاز پخش بو بوسیله دستگاه الکتروانسفالگرافی تشخیص دهیم، شگفت‌زده شدیم. این امر نشان می‌دهد که نمایش اطلاعات بو در مغز به سرعت رخ می‌دهد.

تشخیص بو توسط مغز پیش از درک بو صورت گرفت. کاتو ادامه داد: پژوهش ما نشان داد که جنبه‌های گوناگون ادراک به ویژه بوی خوش، ناخوشایند و کیفیت آن، از طریق پردازش‌های مختلف در مکان و زمان پدیدار می‌شوند.

«ماساکو اوکاموتو» از پژوهشگران این پروژه گفت: نمایش بوی ناخوشایند در مغز، زودتر از بوی خوشایند ظاهر شد.

هنگامی که بوهای ناخوشایند ارائه شدند، مغز شرکت‌کنندگان تا ۳۰۰ میلی ثانیه پس از آغاز توانست آنها را از بوهای خنثی یا خوشایند تشخیص دهد. با وجود این، نمایش بوهای خوش مانند بوی گل و میوه در مغز، تا ۵۰۰ میلی ثانیه به بعد رخ نداد.

درک زودهنگام بوهای نامطبوع ممکن است یک سیستم هشدار اولیه در برابر خطرات احتمالی باشد.

اوکاموتو ادامه داد: روشی که هر سیستم حسی به واسطه آن، سیستم عصبی مرکزی را به کار می‌گیرد، در حس کردن موارد گوناگون مانند بو، نور، صدا، طعم، فشار و دما متفاوت است. روشن کردن زمان و مکان ادراک بویایی در مغز به ما کمک می‌کند تا نحوه عملکرد سیستم بویایی را درک کنیم. ما باور داریم که پژوهش ما پیامدهای روش‌شناختی گسترده‌تری دارد.

این بررسی با وضوح زمانی بالا در مورد نحوه پردازش بوها توسط مغز ممکن است گامی برای درک بهتر مکانیسم‌های مربوط به بیماری‌های عصبی مانند بیماری پارکینسون و آلزایمر در آینده باشد که اختلال در حس بویایی، یک علامت هشدار اولیه برای آنها به شمار می‌رود. این گروه پژوهشی علاقمند هستند که بررسی‌های بیشتری را در مورد این موضوع انجام دهند.

کاتو گفت: در زندگی روزمره ما، بوها همراه با سایر اطلاعات حسی مانند بینایی درک می‌شوند و هر حس بر درک حس دیگری تأثیر می‌گذارد. اگرچه ما در این پژوهش، محرک‌های بویایی را به تنهایی ارائه کردیم اما باور داریم که تجزیه و تحلیل فعالیت مغز در شرایط طبیعی‌تر، موضوعی مهمب است.

محافظ دندان قروچه



کیفیت خواب چه تاثیری در بروز یا تشدید بیماری‌ها دارد؟

کیفیت خواب چه تاثیری در بروز یا تشدید بیماری‌ها دارد؟

درمان اختلالات خواب

کتاب «خواب و طب روان‌ تنی» ترجمه مهدی جعفری، امیرسام کیانی مقدم، مریم صالحی و نازنین آهنگری با رویکرد بین‌رشته‌ای ضمن طبقه‌بندی اختلالات خواب، به ارتباط میان بسیاری از بیماری‌های مختلف جسمی و روانی با کیفیت خواب می‌پردازد.
به گزارش ایران پزشک، شناخت صحیح از خواب که حدود یک سوم از عمر آدمی را به خود اختصاص می‌دهد، از اهمیت بالایی برخوردار است. اختلالات خواب ازجمله بیماری‌های شایع و پرعارضه محسوب می‌شوند که در بسیاری از مبتلایان با تأخیر مورد توجه قرار گرفته و در بسیاری از مواقع سال‌های سال بیمار بدون تشخیص صحیح و درمان مناسب از این دسته از بیماری‌ها رنج می‌برد.

کتاب «خواب و طب روان‌تنی» تالیف اس. آر. پَندی پرومال، میرا ناراسیمان و میلتون کریمر که از سوی انتشارات ابن‌سینا منتشر شده، در 21 فصل به جنبه‌های مختلف خواب و سلامت می‌پردازد.

مهدی جعفری، امیرسام کیانی مقدم، مریم صالحی و نازنین آهنگری به‌طور مشترک این کتاب را به فارسی ترجمه کرده‌اند.



«طبقه‌بندی اختلالات خواب»، «خواب و عملکرد دستگاه گوارش»، «نقش استرسورهای اجتماعی طب خواب شغلی»، «خواب و اختلالات سردرد»، «خواب در سندرم خستگی مزمن»، «خواب و اختلالات شخصیت»،‌ «خواب و درماتولوژی»، «تغییرات خواب در اسکیزوفرنیا»، «اثرات داروها روی خواب» و «مداخله رفتاری در مورد اختلالات خواب» برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های این کتاب است.

التهابی روده و خواب

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که اختلال در چرخه نرمال خواب با افزایش ریسک هموستاز ناقص عملکرد گوارشی شامل GERD،‌ اختلال زخم معده و IBS مرتبط است. اختلال خواب می‌تواند عملکرد ایمنی را تغییر داده و در نتیجه بر طول دوره بیمای در اختلالات التهابی GI مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو تاثیر گذارد. سیتوکین‌های التهابی عامل اختلال در خواب شناخته شده‌اند. بنابراین ممکن است یک چرخه نادرست و حلقه فیدبک مثبت را ایجاد کنند که التهاب را دائمی کنند. از این‌رو تغییرات خواب در بیماران با اختلال التهابی روده (IBD) اثبات شده و فرضیه تشدید آسیب مخاطی ناشی از تغییر الگوهای خواب با شواهدی از مطالعات حیوانی پشتیبانی شده‌اند.

به خوبی اثبات شده که اختلال خواب می‌تواند موجب خستگی در بیماری‌های التهابی شده و ممکن است یکی از دلایل خستگی در بیماران IBD باشد. این نکته مهم است که خستگی یکی از شایع‌ترین شکایت‌های بیماران IBD است و بدون درنظر گرفتن شدت التهاب فعال نیز تاثیری بسیار منفی بر کیفیت زندگی دارد. علاوه بر آن نشان داده شده است که اختلال خواب با افزایش ریسک عود بیماری کرون ارتباط داشته، ولی با کولیت اولسراتیو ارتباطی ندارد. مطالعات دیگر نیز ارتباط معنی‌داری بین فعالیت بیماری و اختلال خواب را نشان داده‌اند.

خصایص شخصیتی بیماران مبتلا به اختلال خواب

تنها مطالعات محدودی در زمینه ارزیابی شخصیت بیماران مبتلا به اختلال خواب انجام شده است. یکی از دلایل عمده‌ای که انگیزه چنین مطالعاتی می‌شود، ناشناخته بودن پاتوفیزیولوژی این اختلالات است. بنابراین تعریف پروفایل شخصیتی این بیماران حداقل تا حدودی نقش عوامل روان‌شناختی را در سبب‌شناسی، تداوم و درمان اختلالات خواب توضیح می‌دهد. فرضیه اصلی این است که در این افراد خلق و خوی آسیب‌پذیری وجود دارد که این بیماران را مستعد ابتلا به اختلال خواب می‌کند.

قطعا برای تأیید علیت (و نه صرفا یک ارتباط یا عامل خطر)، صفات شخصیتی در اختلالات خواب، مطالعات طولی قبل و بعد از ظهور علائم خواب موردنیاز است. تحقیقات رسمی محدودی درخصوص ویژگی‌های خواب بیماران مبتلا به اختلالات شخصیت وجود دارد. بیشترین اختلالات شخصیتی که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اختلال شخصیت مرزی (BPD) و اختلال شخصیت ضداجتماعی (ASP) هستند.

تنظیم دما و تعریق در زمان خواب

در افراد سالم، تمایل به خواب زمانی افزایش می‌یابد که دمای پوست دیستال نسبت به دمای پوست پروگزیمال افزایش می‌یابد. کاهش در CBT قبل از شروع خواب و در زمان آن، در ارتباط با اتساع عروق خونی محیطی دانسته شده است که موجب تسهیل انتقال حرارت از مرکز به محیط بدن می‌گردد. تمایل به خواب ممکن است در اثر گرم شدن پوست تا دمایی که در حالت نرمال قبل و در زمان خواب اتفاق می‌افتد، افزایش یافته و تأخیر شروع خواب کاهش یابد. مطالعات PSG نشان داده‌اند که شتاب گرفتن شروع خواب در افراد پیرتر فروکش می‌کند... تنظیم دما و سیستم اعصاب اتونومی در ارتباط نزدیک با یکدیگر هستند و تعرق در زمان خواب می‌تواند یکی از نشانه‌های مهم بالینی از اختلالات احتمالی خواب باشد.

لابراتوار دندانپزشکی



نوار عصب عضله بهترین روش برای بررسی علت درد عصبی

نوار عصب عضله بهترین روش برای بررسی علت درد عصبی

نوار عصب عضله

راهبرد معاصر

الکترمیوگرافی (EMG) و مطالعه هدایت عصبی (NCS) تست هایی هستند که از الکترودها برای شناسایی، تفسیر و ثبت سیگنال های الکتریکی در عضلات و سلول های عصبی، هنگامی که فعال هستند ونیز هنگامی‌که در حال استراحت هستند، استفاده می‌کنند.

این آزمایشات ابزارهای تشخیصی با ارزشی هستند که به متخصصان مغز و اعصاب کمک می‌کنند تا علت بیماری هایی را که بر اعصاب و عضلات شما تاثیر می‌گذارند را پیدا کرده و میزان آسیب وارده را تعیین نمایند. تست نوار عصب و عضله یا الکترو میوگرافی(EMG) به نام های دیگری همچون الکترو میوگرام و یا میوگرام نیز شناخته می شود. همیشه هنگام انجام تست عصب عضله تست هدایت عصبی که با نام NCS شناخته می شود انجام می‌پذیرد.

هدف از انجام این آزمایشات
هنگامی که علائم و نشانه هایی مانند ضعف عضلانی، گزگز کردن، بی حسی، درد عضلانی، گرفتگی و سایر احساسات غیر طبیعی را دارید، پزشک شما ممکن است تست EMG را انجام دهد.

یک الکترود سوزنی کوچک از طریق پوست به داخل عضله شما وارد می شود تا فعالیت الکتریکی بافت عضلانی شما (پاسخ به تحریک عصبی) را اندازه گیری نماید. این آزمایش می تواند به تشخیص علت بروز علائم در شما، کمک کند. و حتی ممکن است به تعیین مدت زمانی که این مشکل را داشته اید نیز کمک کند.

مطالعه هدایت عصبی ، سرعت حرکت سیگنالهای الکتریکی از طریق اعصاب شما را اندازه گیری می نماید تا میزان گستردگی مسئله را مشخص کند. سیگنال الکتریکی ارسال شده در امتداد آکسون یا رشته عصبی در یک عصب، پتانسیل عمل نامیده می شود. در مطالعات هدایت عصبی، این پتانسیل های عمل بطور مصنوعی توسط تحریک الکتریکی به منظور ارزیابی نحوه پاسخ آکسون ایجاد می شود. به کمک EMG می توانند تشخیص دهند که آیا ضعف یا بی حسی عضلانی، به دلیل اختلال سیستم عصبی و یا آسیب رسیدن به عصب متصل به عضله است یا خیر. این دو آزمایش با هم می توانند مشخص کنند که آیا شما یک اختلال عضلانی دارید و یا یک اختلال عصبی. برخی از نمونه های رایج عبارتند از:

اختلال عصبی پیش رونده مانند دیستروفی عضلانی و پلی میوزیت
اختلالاتی که بر اتصالات عضلانی/عصبی (نوروماسکیولار) تاثیر می گذارند مانند میاستنی گراویس، سندرم لامبرت-ایتون و سندرم گیلن باره
اسکلروز جانبی آمیوترونیک (ALS) ، بیماری که بر سلولهای عصبی در مغز و نخاع تاثیر می گذارد
اختلالات اعصاب محیطی که در اثر آسیب به سیستم عصبی محیطی، اعصاب خارج از مغز و نخاع مانند نوروپاتی محیطی و سندرم تونل کارپ ایجاد می شود.
اختلالات ریشه عصبی سیاتیک، رادیکولوپاتی (فشرده شدن عصب)، تنگی نخاع و فتق دیسک
EMG نمی تواند بیماریهای اسکلتی(اختلالات و بیماری های استخوان ها مفاصل و ماهیچه ها) مانند پوکی استخوان که شایع‌ترین نوع بیماریهای اسکلتی است، تنگی کانال نخاعی و آرتروز را تشخیص دهد. با اینحال می تواند در تشخیص هرچه بهتر علائم این بیماریها موثر باشد. برای مثال کاربرد تست عصب عضله در تشخیص تنگی کانال نخاعی به این صورت است که با حذف علائم بیماری های دیگر به تشخیص بهتر این بیماری کمک میکند اما به طور مستقیم نمیتوان با استفاده از این تست به تشخیص بیماری تنگی کانال نخاعی پرداخت.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات تکمیلی در این مورد، مقاله «هدف از انجام تست نوار عصب و عضله چیست» را مطالعه بفرمائید.

آمادگی برای آزمایش




هنگامی که برای تست EMG برنامه ریزی می کنید، سؤال کنید که آیا لازم است قبل از تست مصرف هرگونه داروی تجویزی یا بدون نسخه را متوقف کنید. اگر دارویی به نام مستینون (پیرید وستیگمین) مصرف می کنید، مخصوصاً باید بپرسید که آیا مصرف این دارو باید قبل از انجام تست قطع شود یا خیر.

حمام کردن
کمی قبل از انجام تست حمام کنید تا چربی های پوستتان پاک شود. قبل از تست از لوسیون یا کرم استفاده نکنید.

سایر اقدامات احتیاطی
متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) که EMG را انجام می دهد باید بداند که آیا شرایط پزشکی خاصی دارید یا خیر. بطور مثال:

اگر شما یک ضربان ساز و یا هر وسیله پزشکی الکتریکی دیگر داشته باشید
داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید
اگر مبتلا به هموفیلی هستید ( اختلال لخته شدن خون که باعث خونریزی طولانی مدت می شود)
آنچه باید قبل از شروع تست انتظار آن را داشته باشید.
احتمالاً از شما خواسته می شود که برای این عمل لباس بیمارستان بپوشید و روی تخت معاینه دراز بکشید. برای آمادگی تست مطالعه هدایت عصبی، متخصص مغز و اعصاب و یا یک تکنسین، الکترودهای سطحی را در جاهایی که علائم را تجربه می کنید، در نقاط مختلف پوست شما قرار می دهد و یا متخصص مغز و اعصاب بر اساس علائم شما، الکترودهای سوزنی را در نقاط مختلف بدن قرار می دهد.

در طول انجام تست


هنگامیکه مطالعه در حال انجام است الکترودهای سطحی در برخی مواقع جریان الکتریکی کوچکی را منتقل می کنند که ممکن است آنها را به حالت تیر کشیدن و یا اسپاسم، احساس کنید. الکترود سوزنی ممکن است باعث ناراحتی و یا درد شود که معمولا" پس از مدت کوتاهی از برداشتن سوزن ها پایان می یابد.

در طول EMG سوزنی، متخصص مغز و اعصاب ارزیابی می کند که آیا زمانیکه عضله در حال استراحت است، فعالیت الکتریکی خود به خودی وجود دارد یا خیر(فعالیتی که در بافت عضلانی سالم وجود ندارد). همچنین میزان فعالیت الکتریکی هنگامیکه ماهیچه را کمی منقبض می کنید را نیز می آزماید.

پزشک پی در پی دستوراتی در جهت استراحت دادن و یا منقبض کردن عضله به شما می دهد. بسته به اینکه متخصص مغز و اعصاب، چه ماهیچه ها و اعصابی را بررسی می کند، ممکن است از شما بخواهد در طول معاینه وضعیت خود را تغییر دهید. اگر ناراحتی یا دردی در هر زمانی در طول معاینه احساس کردید، می توانید از پزشک خود درخواست یک استراحت کوتاه بکنید.

بعد از انجام تست
ممکن است در جایی که الکترود سوزنی در عضله شما وارد شده، کبودی جزئی و موقتی ایجاد شود. این کبودی باید پس از چند روز محو شود اگر ادامه پیدا کرد با پزشک خود تماس بگیرید.

مدیریت عوارض جانبی


ممکن است در عضلاتی که مورد آزمایش قرار گرفته اند تا چند روز احساس درد داشته باشید و احتمال دارد متوجه کبودی، سوزن سوزن شدن و یا تورم در آن ناحیه شوید. این حالات باید ظرف چند روز از بین برود، اما می توانید هر بار 10تا 20 دقیقه از یخ و یا کیسه سرد استفاده نمائید و تایلنول (استامینوفن) یا موترین/ ادویل (ایبوپروفن) مصرف کنید.

نتایج
متخصص مغز و اعصاب نتایج معاینه شما را تفسیر کرده و گزارشی تهیه می کند. پزشک شما و پزشکی که دستورEMG را داده است گزارش را در قرار ملاقات بعدی با شما در میان می گزارد.

خطرات و موانع منع استفاده از این آزمایشات
تست های EMG و NCS هر دو کم خطر هستند. در EMG کمی خطر عفونت و یا خونریزی در جایی که الکترودها وارد شده اند وجود دارد. اگر داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون) مصرف می کنید و یا اگر به هموفیلی یا اختلال دیگری مبتلا هستید که از لخته شدن خون جلوگیری می کند، به متخصص مغز و اعصابی که تست را انجام می دهد از قبل اطلاع دهید.

اگر ماهیچه های قفسه سینه شما با EMG آزمایش می شود مقدار کمی احتمال خطر وجود دارد که هوا به فضای بین دیواره قفسه سینه و ریه های شما وارد شده و باعث پنوموتوراکس (جمع شدن ریه) شود. اگر آزمایش NCS دارید حتماً بیش از موعد به متخصص مغز و اعصاب اطلاع دهید که آیا پیس میکر و یا دفیبریلاتور قلبی دارید یا خیر. زیرا قرار است یک شوک الکتریکی خفیف دریافت کنید. در این مورد ممکن است نیاز باشد که اقدامات احتیاطی انجام شود.

روکش زیرکونیا



درمان افسردگی با نوروفیدبک (بررسی ۰ تا ۱۰۰)

درمان افسردگی با نوروفیدبک (بررسی ۰ تا ۱۰۰)

فواید نوروفیدبک

ویکی روان

غلبه-بر-افسردگی-با-نوروفیدبک

درمان افسردگی با نوروفیدبک (neurofeedback) یکی از بهترین روش های غلبه بر بیماری افسردگی است که در مواردی خاص در جلسات مشاوره روانشناسی درمان افسردگی توسط متخصص روان شناس پیشنهاد می شود. اما منظور از درمان افسردگی با نوروفیدبک چیست و به چه صورت انجام می شود؟ در ادامه این مطلب سایت ویکی روان به بررسی دقیق درمان افسردگی با دستگاه نوروفیدبک خواهیم پرداخت.

اگر با نوروفیدبک آشنایی ندارید حتما پیش از شروع مقاله تعریف نوروفیدبک چیست و چه کاربردهایی دارد را به قلم دکتر میترا جراحها در سایت ویکی روان مطالعه نمائید.

موضوعاتی که در این مطلب ویکی روان به آنها پرداخته می شود:

فواید درمان افسردگی با نوروفیدبک چیست؟
افسردگی چیست؟
چرا افسرده می شویم؟
غلبه بر افسردگی با نوروفیدبک چطور انجام می شود؟
استفاده از نوروفیدبک برای درمان بیماری افسردگی
فواید درمان افسردگی با نوروفیدبک
درمان-افسردگی-با-نوروفیدبک

با ویکی روان همراه باشید.

همانطور که قبلا در سایت ویکی روان گفتیم، راه های زیادی برای غلبه بر افسردگی وجود دارد.

استفاده از نوروفیدبک برای ۸۰ % از افراد مبتلا به افسردگی کمک ‌کننده است، به خصوص آن ‌هایی که دارای استعدادهای بیولوژیکی افسردگی هستند

اثرات نوروفیدبک بر افسردگی برخلاف داروهای اعصاب و روان که باعث بهبود موقتی می ‌شوند‌، بلند مدت است.

این خبری خوب برای افرادی است که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌ کنند چون می توانند برای درمان افسردگی با نوروفیدبک اقدام نمایند.


افسردگی چیست؟
چند روز احساس ناراحتی یا خستگی به این معنی نیست که افسردگی دارید.

همانطور که پیش تر درباره تعریف بیماری افسردگی در ویکی روان گفتیم:

افسردگی برای هفته ‌ها و ماه‌ ها دوام می ‌آورد و با احساس غم، ناامیدی، کاهش علاقه به فعالیت ‌ها و احساس گریه مشخص می ‌شود

افسردگی یک بیماری واقعی با درجات مختلف است، از احساس روحیه ضعیف گرفته تا احساس اینکه این زندگی بی ‌ارزش، ارزش زندگی کردن را ندارد و برنامه ‌ریزی برای خودکشی. دلیل خاصی برای افسردگی وجود ندارد و می‌تواند به دلایل مختلف و عوامل مختلفی ایجاد شود.

به همین خاطر مهم است تا انواع مختلف بیماری افسردگی را بشناسید و بی دلیل خود را افسرده خطاب نکنید.

چرا افسرده می شویم؟
علل اصلی که منجر به افسردگی می ‌شوند شرایط زندگی و وقایع هستند، به عنوان مثال:

تنهایی
داغدیدگی و غم از دست دادن عزیزان و نزدیکان
طلاق
زایمان
استفاده از داروها و الکل
بیماری و روند درمان آن
دارو درمانی سنگین
سندرم های روانی
و برخی ویژگی‌ های شخصیتی (ارثی)
گاهی اوقات ترکیبی از علل رخ می ‌دهند و باعث ایجاد افسردگی می شوند.

برای مثال، فردی به دلیل بیماری احساس ناراحتی می ‌کند و سپس یک رویداد زندگی مانند طلاق را تجربه می ‌کند که افسردگی را به همراه می ‌آورد.

به همین دلیل فرد انگیزه کمتری برای دیدن دوستانش دارد و منزوی می شود که این موارد به طور منفی به افسردگی کمک می ‌کنند.

درمان نوروفیدبک برای افسردگی چطور صورت می گیرد؟
استفاده از نوروفیدبک برای درمان افسردگی

مطالعات بالینی در جلسات مشاوره درمان افسردگی شدید نشان داده است که:

بیمارانی که در حال بهبود از علائم اختلال افسردگی هستند قادرند برخی از ارتباطات مغزی خود را تقویت کنند و خاطراتی که باعث ایجاد احساس گناه می‌ شوند را از بین می‌ برند و اعتماد به نفسشان را افزایش می‌ دهند.

تحقیقات روانشناسی نشان داده ‌‌اند که مناطق خاصی از مغز – که معمولا ارتباط ضعیفی در افراد مبتلا به افسردگی دارند – در یک جلسه نوروفیدبک تقویت می ‌شوند

نتیجه ‌ای که با مقایسه تصویر برداری تشدید مغناطیسی عملکردی به اثبات رسید.

اختلال افسردگی حاد (MDD) که به افسردگی نیز معروف است، نوعی اختلال ناشی از مجموعه عوامل اجتماعی، روانشناختی و بیولوژیکی است.

علائم آن با از دست دادن مداوم علاقه یا لذت در زندگی روزمره و شیوع احساسات منفی مانند غم عمیق، احساس گناه و عزت نفس پایین مشخص می شود.

طبق اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، سال گذشته افسردگی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت ‌تاثیر قرار داده است

با توجه به اهمیت این مساله در سلامت عمومی جهان، جوامع پزشکی و علمی به طور فزاینده ‌ای به دنبال درک اختلال افسردگی هستند که هدف آن توسعه درمان ‌های جدید و بهبود کیفیت زندگی بیماران است.

درمان افسردگی با نوروفیدبک یکی از راه های مطمئن برای غلبه بر این بیماری فراگیر است که تعداد بسیار زیادی از آن استفاده کرده اند.

در مورد استفاده از نوروفیدبک برای درمان افسردگی، محققان بیماری افسردگی را از طریق تصویر سازی تشدید مغناطیسی عملکردی مورد مطالعه قرار دادند، این یعنی یک تکنیک غیر تهاجمی که به تجزیه و تحلیل ساختار و عملکرد مغز کمک می‌کند.

این تحقیق پیش از این دریافته بود که افراد مبتلا به افسردگی که پس از بهبودی از نشانه ‌های افسردگی دچار احساس گناه یا خشم می ‌شوند، ارتباط کمتری بین دو بخش ویژه مغز دارند، یعنی دو بخش:

لوب گیجگاهی میانی راست
و قشر مغز
این مطالعه به ارتباط تبادل اطلاعات بین این دو ساختار اشاره دارد که به طور مستقیم با تفسیر تعاملات اجتماعی مرتبط هستند.

بر اساس “نشانه ‌های عصبی” بیماران، این تحقیق امکان تقویت این ارتباطات از طریق نوروفیدبک را مورد آزمایش قرار داد، برنامه ای که به بیماران امکان مشاهده و اصلاح فعالیت ‌های مغزی در زمان واقعی را می ‌دهد.

اگرچه در مرحله مقدماتی، نتیجه قابل ‌توجه بود، تنها در یک جلسه درمان افسردگی با نوروفیدبک، شرکت کنندگان ارتباط بیشتری بین مناطق مذکور را نشان دادند و بعد از تعامل با نوروفیدبک، افزایش اعتماد به نفس داشتند.

برای مطالعه مطالب مربوط به افسردگی می توانید به بخش مربوط در سایت ویکی روان مراجعه کنید.
غلبه بر بیماری افسردکی توسط نوروفیدبک چطور انجام شد؟
نوروفیدبک چیست

دکتر Roland Zahn، اولین نویسنده و محقق در دانشگاه کینگ، توضیح می دهد که چرا انتخاب بیماران فقط به کسانی که قبلا علائم افسردگی آنها بهبود یافته، محدود شده است.

علایم عصبی بیش از حد، در بیمارانی پیدا شد که علائم بیماری آن‌ها پیش از این کنترل شده‌ بود، همچنین او اشاره کرد که این ویژگی ممکن است بر علایم افسردگی غلبه کند و باعث شود مردم نسبت به این بیماری بیشتر آسیب‌ پذیر شوند.

به غیر از این، به دلایل حفظ سلامتی، ما می خواستیم مطمئن شویم که افسردگی پس از این مطالعه بدتر نخواهد شد و احتمال خطر کمتری برای بیمارانی که قبلا تحت درمان افسردگی با نوروفیدبک قرار گرفته‌ اند وجود دارد و وضعیت بالینی آنها بدتر نمی ‌شود.

برای انجام تحقیق، ۲۸ شرکت کننده با شرایط کنترل شده افسردگی به ۲ گروه تقسیم شدند.

گروه اول در معرض تمرین نوروفیدبک با دستورالعمل‌ هایی برای حفظ شدت اتصالات مغزی قرار گرفتند که به عنوان یک کنترل کننده بود.

در حالی که به گروه دیگر دستور داده شد که سعی کنند این اتصالات را در حین تمرین تحریک کنند.

این روش از طریق بازخورد بصری انجام شد که بر روی یک صفحه نمایش داده ‌می ‌شد و نشان می ‌داد این افراد تمرین مغز را به درستی انجام دهند یا خیر

شرکت کنندگان باید یک خاطره ‌ای خاص از گذشته خود را تصور می‌ کردند که باعث می‌شد احساس گناه یا خشم نسبت به افراد دیگر داشته باشند. آن‌ ها باید روش فکر کردن و احساس خود را تغییر می‌ دادند، به این ترتیب در صفحه رنگی که ارتباطات مغزی آن‌ها منعکس می‌‌ شد نیز تغییراتی مشاهده می ‌کردند.

اگرچه زمان مواجهه با نوروفیدبک در هر دو گروه یکسان بود، اما شرکت کنندگانی که به آنها آموزش داده شد تا فعالیت اتصالات مغزی خود را افزایش دهند، در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، تقویت ساختاری نواحی اعمال شده در مغزشان، دیده شد.

در عین حال، افزایش در الگوهای اعتماد به نفس آن‌ ها مشاهده شد و در گروهی که ارتباطات آن‌ ها در همان سطح ابتدایی حفظ شده بود، مشاهده نشد.


لمینت کانتکت لنز



نحوه شستن فرش نجس شده با قالیشویی تهران جم

نحوه شستن فرش نجس شده با قالیشویی تهران جم

قالیشویی پیروزی

رجا نیوز

نجس شدن فرش یکی از اتفاقات بسیار عادی برای خانواده هایی که کودک خردسال دارند است. از طرفی دین اسلام احکام بسیار زیادی در مورد پاکیزگی و تمیز بودن محیطی که در آن نماز خوانده می شوند دارد و در این حین نیاز به پیدا کردن قالیشویی شرعی است که تمامی موارد شرعی را رعایت کند و این دغدغه را از دوش خانواده های ایرانی بردارد. در ادامه به شستن فرش نجس در قالی‌شویی خواهیم پرداخت و نحوه شستن فرش نجس شده را برسی خواهیم کرد.

احکام فرش نجس شده

یکی از مهم ترین تاکید هایی که در دین اسلام شده است، نجاست و پاکیزگی است که امروز در علم هم این موضوع مطرح و ثابت شده است. که نجاست یکی از مهم ترین عوامل انتقال بیماری است. پیامبر اکرم (ص) فرموده اند که پاکیزگی نشان ایمان است. و یکی از نکاتی که در قالیشویی تهران جم رعایت می شود و همیشه اولویت بوده فرش نجس شده با ادرار یا لکه خون به تمیزی کامل برسند.

زمانی که قالی یا موکت به وسیله نجاست جرم‌دار کثیف نشده باشد، با ریختن آب کر روی سطح فرش، می‌توان فرش را تطهیر کرد. برای این کار کل قسمت نجس باید در آب فرو برود. سپس باید آب از فرش خارج شود

احکام شستشوی فرش نجس شده

وقتی که فرش ما نجس می‌شود، باید آن را پیش از هر چیز مطابق دستورات دینی تمیز کنیم تا مشکلی از لحاظ انجام مسئولیت‌های دینی روی آن نداشته باشیم. این امکان را در اختیار داریم که برای شستشوی فرش نجس از سه نوع آب استفاده کنیم که در ادامه می‌بینیم:

آب کر
آب قلیل
آب جاری متصل به کر


شستن فرش نجش شده با آب کر
از بین این 3 نوع آب اولویت تطهیر فرش و قالیشویی با آب کر است. که باید مخزن آن در طول و عرض ارتفاع مشخصی باشد را آب کر می گویند. این نوع آب مناسب ترین برای تمیز کردن فرش می باشد. که اگر هر وجب را نزدیک 10 سانت در نظر بگیریم. این مخزن حدود 200 تا 300 لیتر اب دارد که قاعدتا دسترسی به این حجم آب در یک منزل مسکونی یا آپارتمانی مقدور نیست. و بهتر است که به قالیشویی تجریش سپرد تا تمامی مراحل شستشوی فرش را بصورت شرعی و اسلام انجام دهد. و هیچ دغدغه ای بابت نظافت و شستشو و آب کشی یا خشک شوی فرش نجس شده نداشته باشید.

شستشوی فرش نجش با آب جاری متصل به آب کر
شستشوی فرش نجس شده با این آب کاری بسیار راحت تر است زیرا آب لوله کشی شامل این مورد است. و برای اب کشی فرش با اب جاری مشکلی نیست. اما شرایط اب کشی و تمیز کردن فرش نجس شده در منزل مقداری کار سخت تری است و باید به قالیشویی تهران جم سپرد.

شستن فرش با آب قلیل
آب قلیل را در حقیقت به آبی که در افتابه یا کاسه نگهداری می شود می گویند. که با این نوع آب می توانید آبکشی فرش را انجام دهید. اما لکه های نجاست ممکن است روی سطح فرش باقی بماند. در قدیم لوله کشی نبود و در منازل حوضی با ابعاد بزرگتری می ساختند که با بردن فرش به درون این حوض مشکلا قالیشویی شرعی را حل می کردند.

اما امروزه که شرایط کاملا تغییر کرده، در منازل آب لوله کشی وجود دارد و با آب کر تقریبا همخوانی دارد ولی فضا و شرایط کافی برای شستنن فرش نجس شده وجود ندارد.

مزایای شستن فرش نجس شده در قالیشویی
با توجه به شرایط امروزه، دیگر قالیشویی در منزل کار اصولی و درستی نیست. زیرا هم فضای کافی وجود ندارد، اگر حیاط بزرگی هم داشته باشید واقعا این کار دیگه به صرفه نیست. و تبعات زیادی رو در پی خواهد داشت. از مصرف زیاد اب گرفته تا خشک کردن قالی و کمر درد هایی که بعد قالیشویی ممکنه به سراغ شما بیاید.

بدون هیچ دغده ای می توانید با تماس با قالیشویی تهران جم درخواست خود را ثبت کرده و همکاران ما فورا به محل شما اعزام شده و خدمات مذکور را ارائه خواهند کرد.



برخی از خدمات قالیشویی تهران جم:

مبل شویی در تهران
قالیشویی در تهران
رفوگری در تهران
تعمیرات فرش
شستن فرش نجس با شامپو فرش
همان طور که در بالا توضیح داده شد، باید از یکی از روش های مطرح شده استفاده کرد تا از نجس نبودن فرش مطمئن شوید. ولی مراحل زیر جهت اطمینان خاطر شما می تواند موثر بخش باشد.

انتخاب شامپو فرش با سازگار بودن الیاف فرش و محلولی درست کنید.
از برس با پرز های نرم محل نجس شده را به خوبی با شامپو فرش بکشید
از یک پارچه تمیز برای برداشتن کف شامپو فرش استفاده کنید و بعد جاروبرقی بکشید
کولر را روشن کنید که هوا در جریان باشد زودتر خشک شود

سمپاشی سوسک ریز