اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

اخبار پزشکی

کشف نورون‌های مسئول ریاضیات در مغز


کشف نورون‌های مسئول ریاضیات در مغز

نوار مغز برای چیست

بهترینها

مغز دارای نورون‌هایی است که به طور خاص هنگام انجام عملیات‌های ریاضی فعال می‌شوند.

ایسنا: مغز دارای نورون‌هایی است که به طور خاص هنگام انجام عملیات‌های ریاضی فعال می‌شوند.

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، یافته‌های به دست آمده توسط محققان دانشگاه‌های توبینگن (Tübingen) و بن(Bonn) نشان می‌دهد که برخی از نورون‌ها منحصرا هنگام انجام عملیات "جمع" فعال می‌شوند در حالی که برخی دیگر هنگام انجام "تفریق" فعال هستند. فرقی نمی‌کند که دستورالعمل‌های انجام محاسبات به صورت یک کلمه نوشته شده باشد یا یک نماد در هر صورت نورون‌های مخصوص به آن بخش فعال می‌شوند. نتایج این تحقیقات در مجله "Current Biology" منتشر شده است.

کشف نورون‌های مسئول ریاضیات در مغز

اکثر کودکان دبستانی احتمالا می‌دانند که اگر سه سیب را به علاوه دو سیب کنیم پنج سیب خواهیم داشت اما آن چه که در طول این گونه محاسبات در مغز رخ می‌دهد هنوز تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه‌های بن و توبینگن به روشن شدن این موضوع کمک می‌کند.

محققان از ویژگی‌های خاص دپارتمان صرع‌شناسی دانشگاه بن بهره بردند. این مرکز به طور تخصصی به جراحی مغز افراد مبتلا به صرع می‌پردازد. در برخی از بیماران تشنج همیشه از یک ناحیه از مغز نشات می‌گیرد. پزشکان برای شناسایی این ناحیه معیوب چندین الکترود در مغز بیمار قرار می‌دهند. از این طریق می‌توان منشا دقیق گرفتگی را تعیین کرد و علاوه بر آن فعالیت تک تک نورون‌ها را اندازه‌گیری کرد.

پنج زن و چهار مرد در این مطالعه شرکت کردند. در لوب گیجگاهی مغز این افراد الکترود قرار داده شده بود تا فعالیت سلول‌های عصبی ثبت شود.

در همین حال، شرکت کنندگان باید کارهای محاسباتی ساده‌ای انجام می‌دادند. پروفسور "فلوریان مورمان" (Florian Mormann) از دپارتمان صرع‌شناسی در دانشگاه بن می‌گوید: ما دریافتیم که نورون‌های متفاوتی هنگام انجام "جمع" نسبت به "تفریق" فعال می‌شوند.

"استر کاتر"(Esther Kutter) توضیح می‌دهد: این طور نبود که برخی از نورون‌ها تنها به علامت + و برخی تنها به علامت - پاسخ دهند. حتی زمانی که ما این علائم ریاضی را با کلمات جایگزین کردیم اثر آن بر فعالیت مغز مشابه بود.

برای مثال زمانی که گروه تحقیقاتی مورمان از افراد خواستند که سه را به پنج اضافه کنند، نورون‌های مربوط به "جمع" فعال شد و زمانی که گفته شد "چهار کم شود از هفت" نورون‌های "تفریق" فعال شد.

این نشان می‌دهد که سلول‌های کشف شده در حقیقت یک دستورالعمل ریاضی را برای فعال شدن رمزگذاری می‌کنند. فعالیت مغزی افراد با دقت بالا نشان می‌داد که افراد مورد آزمایش در لحظه در حال انجام چه نوع محاسباتی هستند. محققان الگوهای فعالیت سلول‌ها را وارد یک برنامه خود آموز رایانه‌ای کردند.

آن‌ها همزمان به این نرم‌افزار اعلام می‌کردند که شخص در حال انجام تفریق است یا جمع. زمانی که این الگوریتم پس از آموزش با داده‌های جدید روبه‌رو شد توانست به طور دقیق نوع محاسبه را تشخیص دهد.

پروفسور "آندریاس نیدر" (Andreas Nieder) از دانشگاه توبینگن می‌گوید: با توجه به آزمایش‌های انجام شده روی میمون‌ها می‌دانیم که نورون‌های مخصوص برای قوانین محاسباتی خاص در مغز آن‌ها وجود دارد اما با این حال داده‌های کمی در مورد انسان‌ها وجود دارد.

این دو گروه در خلال بررسی‌های خود به پدیده جالبی برخوردند. یکی از نواحی مورد مطالعه مغز قشر پاراهیپوکمپ(parahippocampal cortex) بود که در این ناحیه نیز محققان توانستند سلول‌های عصبی را بیابند که هنگام جمع یا تفریق فعال می‌شدند. با این حال هنگام انجام عملیات جمع نورون‌های مختلفی در طول انجام یک محاسبه فعال شدند. به بیان دیگر گویی دکمه "جمع" روی ماشین حساب دائما جای خود را تغییر می‌داد. در مورد تفریق نیز این موضوع صادق بود. محققان از این موضوع به عنوان "کدگذاری پویا" یاد می‌کنند.

مورمن می‌گوید: این مطالعه گام مهمی به سوی درک بهتر یکی از مهم‌ترین توانایی‌های نمادین ما یعنی محاسبات است.

تاثیر مخرب ویروس کرونا بر یک عصب مغزی مهم

تاثیر مخرب ویروس کرونا بر یک عصب مغزی مهم

نوار عصب پا

گروهی از محققان اظهار کرده‌اند کووید طولانی مدت ممکن است با اثرات کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بر روی عصب واگ مرتبط باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس تی دی، تحقیقات جدید محققان آلمانی نشان می‌دهد که بسیاری از علائم مرتبط با سندرم پس از کووید(که به عنوان کووید طولانی نیز شناخته می‌شود) می‌تواند با تاثیر این ویروس بر روی عصب واگ که یکی از مهمترین اعصاب چند عملکردی در بدن است، مرتبط باشد.

این مطالعه توسط دکتر"گما لیادوس"(Gemma Lladós) و دکتر "لوردس متیو"(Lourdes Mateu) از بیمارستان دانشگاهی "Trias i Pujol" آلمان انجام شده است.

عصب واگ از مغز آغاز و به تنه و قلب، ریه‌ها و روده‌ها و همچنین چندین ماهیچه از جمله ماهیچه‌هایی که در عمل بلعیدن دخیل هستند، گسترش می یابد. به این ترتیب این عصب مسئول طیف گسترده‌ای از عملکردهای بدن از جمله کنترل ضربان قلب، گفتار، رفلکس حلقی، انتقال غذا از دهان به معده، حرکت غذا در روده، تعریق و ... است.

رفلکس حلقی یا رفلکس گگ یا اسپاسم حنجره(gag reflex) یک واکنش غیرارادی دفاعی انقباضی در انتهای دهان است که در نتیجه تحریک یا لمس انتهای زبان، سقف دهان، اطراف لوزه‌ها یا زبان کوچک یا در اثر محرک‌های غیرلمسی رخ می‌دهد که از ورود جسم خارجی به حلق جلوگیری می‌کند.

کووید طولانی مدت یک سندرم به شدت ناتوان کننده بدن است که گریبان گیر ۱۰ تا ۱۵ درصد از افرادی که از کووید-۱۹ جان سالم به در برده‌اند، می‌شود.

محققان این مطالعه اظهار کرده‌اند که اختلال در عملکرد عصب واگ (vagus nerve dysfunction) یا (VND) با حضور کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ می‌تواند علل برخی از علائم کووید طولانی از جمله دیسفونی (مشکلات صوتی مداوم)، دیسفاژی (مشکل در بلع)، سرگیجه، تاکی کاردی (ضربان قلب بالا غیر طبیعی)، ارتوستاتیک ، افت فشار خون (فشار خون پایین) و اسهال باشد.

در این مطالعه، محققان ارزیابی مورفولوژیکی و عملکردی گسترده‌ای از عصب واگ در افراد دارای کووید طولانی با علائمی که نشان دهنده اختلال در عملکرد عصب واگ بود، انجام دادند.

از ۳۴۸ بیمار، ۲۲۸ نفر (۶۶درصد) حداقل یک علامت نشان دهنده اختلال در عملکرد عصب واگ داشتند. شایع ترین علائم مرتبط با اختلال در عملکرد عصب واگ شامل موارد زیر بودند:

اسهال (۷۳درصد)، تاکی کاردی (۵۹درصد)، سرگیجه، دیسفاژی و دیسفونی (هر کدام ۴۵درصد) و افت فشار خون ارتواستاتیک (۱۴درصد).

خوردن و عملکرد گوارشی نیز در برخی از بیماران تحت تاثیر قرار گرفته بود، به طوری که برخی از آنها به دیسفاژی اوروفارنکس (مشکل در بلع) دچار شده بودند. ارزیابی عملکرد معده و روده نیز نشان داد که توانایی برخی از افراد در رساندن غذا به معده (از طریق مری) دچار اختلال شده است. رفلاکس گاستروازوفاژیال (ریفلاکس اسید به مری) نیز در برخی افراد مشاهده شد.

بازگشت اسید به مری یا واشاریدگی معده‌ای مروی یا ریفلاکس گاستروازوفاژیال که در میان مردم به نام ترش کردن شناخته می‌شود به معنی آسیب‌های موکوزی و نشانه‌های مزمن در اثر بازگشت غیرعادی محتویات و اسید معده به مری است.

تست شاخص نقص صوتی ۳۰(A Voice Handicap Index ۳۰ test) (روشی استاندارد برای اندازه‌گیری عملکرد صدا) نیز نشان داد که برخی افراد دچار دیسفونی بودند.

محققان این مطالعه گفتند: در این مطالعه راهنما، اکثر افراد مبتلا به کووید طولانی، علائم اختلال در عملکرد عصب واگ و طیف وسیعی از تغییرات ساختاری و عملکردی قابل توجه در عصب واگ خود داشتند که می‌توان به مشکلاتی از جمله ضخیم شدن عصب، مشکل در بلع و علائم اختلال در تنفس اشاره کرد. بنابراین یافته‌های ما اختلال در عملکرد عصب واگ را به عنوان یک ویژگی پاتوفیزیولوژیکی کووید طولانی مدت نشان می‌دهد.

باشگاه ورزشی بانوان سعادت آباد



گرفتن نوار عصب و عضله نقش مهمی در درمان تونل کارپ دارد

گرفتن نوار عصب و عضله نقش مهمی در درمان تونل کارپ دارد

نوار عصب عضله ونک

نوار عصب و عضله در تشخیص سندرم تونل کارپ
(اخبار رسمی): سندروم تونل کارپ یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که برای انجام نوار عصب و عضله به کلینیک‌های نوار عصب و عضله ارجاع داده می‌شود، گرفتن نوار عصب و عضله در تشخیص، میزان آسیب و درمان نقش کلیدی دارد که توسط متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی در کلینیک یا بیمارستان انجام می‌شود.

نوار عصب و عضله در تشخیص سندرم تونل کارپ
گرفتن نوار عصب و عضله توسط دکتر پریسا یوسف فام متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
سه دلیل برای ضرورت انجام نوار عصب و عضله مطرح است: 1) تشخیص بیماری و رد سایر علل ایجاد کننده درد و بی حسی 2)تایید تشخیص بالینی بیماری 3) ارزیابی شدت بیماری برای تعیین نوع درمان
سندروم تونل کارپ یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که برای انجام نوار عصب و عضله به کلینیک‌های نوار عصب و عضله ارجاع داده می‌شود.

در بیماری سندروم تونل کارپ، گزگز، بی‌حسی و خواب رفتگی در انگشتان دست و کف دست ایجاد می‌شود. این علائم در ابتدا به طور موقتی است و بیشتر، شب‌ها بروز می‌کند ولی به تدریج علائم مداوم می‌شود و در طول روز هم ادامه دارد در نهایت در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان مناسب می‌تواند باعث تحلیل عضله قاعده شست، ضعف دست و درد مقاوم به درمان شود و بیمار توانایی نگه داشتن اجسام را در دست نداشته باشد.

هر بیماری که با گزگز دست مراجعه می‌کند تشخیص‌های زیادی می‌تواند مطرح شود که سردسته تشخیص‌ها سندروم تونل کارپ است. علل دیگر عبارت اند از دیسکوپاتی گردن، سندروم خروجی قفسه سینه، انواع نوروپاتی‌ها ، ضایعات سیستم عصبی مرکزی مثل ام اس و …

برای تشخیص درست هر کدام از موارد فوق تست نوار عصب و عضله به کمک پزشک می‌آید.

معمولا پزشکان با معاینه بالینی، شک به سندروم تونل کارپ می‌کنند ولی آیا نوار عصب و عضله ضرورت دارد؟

3 دلیل برای ضرورت انجام نوار عصب و عضله مطرح است:

تشخیص بیماری و رد سایر علل ایجاد کننده درد و بی حسی

تایید تشخیص بالینی بیماری

ارزیابی شدت بیماری برای تعیین نوع درمان

نوار عصب

نوار عصب، اعصاب حسی و حرکتی را بررسی می‌کند. در اندام فوقانی سه عصب مهم وجود دارد عصب مدین، اولنار و رادیال که عصب‌دهی حسی و حرکتی اندام فوقانی را به عهده دارند.

عصب مدین سه و نیم انگشت خارجی (انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت میانی و نصف انگشت حلقه) را از نظر حسی تامین می‌کند همچنین حرکت انگشت شصت و خم کردن سایر انگشتان را بر عهده دارد.

در نوار عصب هر سه عصب مهم دست، از نظر حسی و حرکتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و تمام پارامترهای تخصصی محاسبه می‌شود و مورد تغییر قرار می‌گیرد لذا هرگونه گرفتگی، یا آسیب در هر کدام از اعصاب فوق در طول اندام فوقانی و گردن وجود داشته باشد قابل تشخیص است.

در سندرم تونل کارپ در نوار عصب، پاسخ‌های حسی حرکتی عصب مدین دچار مشکل هستند و سرعت هدایت عصب به علت گیرافتادگی عصب مدین در تونل کارپ در مچ دست مختل می‌شود. در نوار عصب نوع آسیب، شدت آسیب، میزان بهبودی عصب بعد از اعمال جراحی و موارد تخصصی دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

نوار عضله

در نوار عضله سوزن‌های ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عضلات مربوط به هر عصب زده می‌شود تا فعالیت عضله در هر حال استراحت مورد ارزیابی قرار گیرد سپس از بیمار خواسته می‌شود عضله مربوط را منقبض کند و فعالیت الکتریکی عضله در هنگام انقباض سنجیده می‌شود.

سوزن نوار عصب به صورت یک بار مصرف است و در لحظه ورود در عضله ممکن است مختصر دردناک باشد ولی ماده‌ای به داخل عضله تزریق نمی‌شود. در واقع سوزن تغییرات الکتریکی عضله را ثبت می‌کند سوزن عارضه خاصی ندارد فقط امکان کبودی در محل ورود سوزن وجود دارد که طی چند روز برطرف می‌شود.

در سندروم تونل کارپ در موارد خفیف آسیب عضله وجود ندارد ولی در موارد شدید که تحلیل عضله قاعده شست در معاینه دیده می‌شود اغلب عضلات درگیر هستند.

فیزیوتراپی در منزل



چند دمنوش گیاهی برای بهبود صرع

چند دمنوش گیاهی برای بهبود صرع

نوار مغز برای تشخیص صرع


صرع، یک اختلال مغزی است. در این بیماری سلول های عصبی یا نورون‌ها، پیام‌های غیرطبیعی دریافت می کنند؛ در صرع، الگوهای طبیعی فعالیت نورون‌ها مختل و در نتیجه فرد دچار تشنج، گرفتگی عضلانی و از دست دادن هوشیاری می‌شود.

به گزارش فرتاک نیوز،
در این مطلب گیاهانی را معرفی می‌کنیم که تاثیر بسزایی در کنترل بیماری صرع دارند.


دمنوش آویشن و پونه کوهی


برای تهیه دمنوش آویشن و پونه کوهی باید میزان مساوی از گیاه آویشن را با پونه کوهی مخلوط و با 2 لیوان آب دَم کنید. این چای را روزانه 2 تا سه فنجان بنوشید.


دمنوش زنجبیل

برای تهیه این دمنوش زنجبیل باید یک قاشق چای‌خوری زنجبیل را با مقدار کمی دارچین و یک چهارم قاشق مرباخوری زعفران مخلوط و با 2 لیوان آب دَم کنید. نوشیدن روزانه 2 فنجان از این دمنوش نقش موثری در تسریع روند درمان بیماری صرع دارد.


دمنوش بهار نارنج

چای بهار نارنج نیز از دیگر دمنوش‌های موثر در تسکین سردردهای ناشی از صرع است. برای تهیه این دمنوش باید یک قاشق چای خوری گیاه بهار نارنج را به همراه 2 لیوان آب دَم کنید.


دمنوش دارچین و هل

برای تهیه دمنوش دارچین و هل باید یک قاشق چای‌خوری دارچین را با 10 عدد هل و 2 لیوان آب دَم سپس آن را میل کنید.

دمنوش سنبل‌الطیب

نوشیدن دمنوش سنبل‌الطیب نیز تاثیر بسزایی در درمان بیماری صرع دارد.


دمنوش زوفا

گیاه زوفا نیز از جمله گیاهانی هست که بسیاری از متخصصان طب سنتی نوشیدن دمنوش، جوشانده یا عصاره آن را برای درمان سردردهای ناشی از میگرن، صرع و سردردهای مزمن توصیه می‌کنند.


دمنوش گشنیز

برای تهیه دمنوش گشنیز باید یک قاشق چای‌خوری تخم گشنیز را در یک فنجان آب به مدت 10 دقیقه دَم سپس آن را میل کنید.

دندانپزشکی در امیرآباد



گرفتن نوار عصب و عضله نقش مهمی در درمان تونل کارپ دارد

گرفتن نوار عصب و عضله نقش مهمی در درمان تونل کارپ دارد

نوار عصب دست


نوار عصب و عضله در تشخیص سندرم تونل کارپ
(اخبار رسمی): سندروم تونل کارپ یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که برای انجام نوار عصب و عضله به کلینیک‌های نوار عصب و عضله ارجاع داده می‌شود، گرفتن نوار عصب و عضله در تشخیص، میزان آسیب و درمان نقش کلیدی دارد که توسط متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی در کلینیک یا بیمارستان انجام می‌شود.

نوار عصب و عضله در تشخیص سندرم تونل کارپ
گرفتن نوار عصب و عضله توسط دکتر پریسا یوسف فام متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
سه دلیل برای ضرورت انجام نوار عصب و عضله مطرح است: 1) تشخیص بیماری و رد سایر علل ایجاد کننده درد و بی حسی 2)تایید تشخیص بالینی بیماری 3) ارزیابی شدت بیماری برای تعیین نوع درمان
سندروم تونل کارپ یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که برای انجام نوار عصب و عضله به کلینیک‌های نوار عصب و عضله ارجاع داده می‌شود.

در بیماری سندروم تونل کارپ، گزگز، بی‌حسی و خواب رفتگی در انگشتان دست و کف دست ایجاد می‌شود. این علائم در ابتدا به طور موقتی است و بیشتر، شب‌ها بروز می‌کند ولی به تدریج علائم مداوم می‌شود و در طول روز هم ادامه دارد در نهایت در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان مناسب می‌تواند باعث تحلیل عضله قاعده شست، ضعف دست و درد مقاوم به درمان شود و بیمار توانایی نگه داشتن اجسام را در دست نداشته باشد.

هر بیماری که با گزگز دست مراجعه می‌کند تشخیص‌های زیادی می‌تواند مطرح شود که سردسته تشخیص‌ها سندروم تونل کارپ است. علل دیگر عبارت اند از دیسکوپاتی گردن، سندروم خروجی قفسه سینه، انواع نوروپاتی‌ها ، ضایعات سیستم عصبی مرکزی مثل ام اس و …

برای تشخیص درست هر کدام از موارد فوق تست نوار عصب و عضله به کمک پزشک می‌آید.

معمولا پزشکان با معاینه بالینی، شک به سندروم تونل کارپ می‌کنند ولی آیا نوار عصب و عضله ضرورت دارد؟

3 دلیل برای ضرورت انجام نوار عصب و عضله مطرح است:

تشخیص بیماری و رد سایر علل ایجاد کننده درد و بی حسی

تایید تشخیص بالینی بیماری

ارزیابی شدت بیماری برای تعیین نوع درمان

نوار عصب

نوار عصب، اعصاب حسی و حرکتی را بررسی می‌کند. در اندام فوقانی سه عصب مهم وجود دارد عصب مدین، اولنار و رادیال که عصب‌دهی حسی و حرکتی اندام فوقانی را به عهده دارند.

عصب مدین سه و نیم انگشت خارجی (انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت میانی و نصف انگشت حلقه) را از نظر حسی تامین می‌کند همچنین حرکت انگشت شصت و خم کردن سایر انگشتان را بر عهده دارد.

در نوار عصب هر سه عصب مهم دست، از نظر حسی و حرکتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و تمام پارامترهای تخصصی محاسبه می‌شود و مورد تغییر قرار می‌گیرد لذا هرگونه گرفتگی، یا آسیب در هر کدام از اعصاب فوق در طول اندام فوقانی و گردن وجود داشته باشد قابل تشخیص است.

در سندرم تونل کارپ در نوار عصب، پاسخ‌های حسی حرکتی عصب مدین دچار مشکل هستند و سرعت هدایت عصب به علت گیرافتادگی عصب مدین در تونل کارپ در مچ دست مختل می‌شود. در نوار عصب نوع آسیب، شدت آسیب، میزان بهبودی عصب بعد از اعمال جراحی و موارد تخصصی دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

نوار عضله

در نوار عضله سوزن‌های ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عضلات مربوط به هر عصب زده می‌شود تا فعالیت عضله در هر حال استراحت مورد ارزیابی قرار گیرد سپس از بیمار خواسته می‌شود عضله مربوط را منقبض کند و فعالیت الکتریکی عضله در هنگام انقباض سنجیده می‌شود.

سوزن نوار عصب به صورت یک بار مصرف است و در لحظه ورود در عضله ممکن است مختصر دردناک باشد ولی ماده‌ای به داخل عضله تزریق نمی‌شود. در واقع سوزن تغییرات الکتریکی عضله را ثبت می‌کند سوزن عارضه خاصی ندارد فقط امکان کبودی در محل ورود سوزن وجود دارد که طی چند روز برطرف می‌شود.

در سندروم تونل کارپ در موارد خفیف آسیب عضله وجود ندارد ولی در موارد شدید که تحلیل عضله قاعده شست در معاینه دیده می‌شود اغلب عضلات درگیر هستند.

دندانپزشکی اقساطی